Skip to content Skip to footer
grafarazzo-website-super-kompetencer-min
Icon

Website design.

Website er omkredsen af din digitale branding
Grafarazzo

Website design.

Brandets website er det vigtigste markedsføringsredskab. Det her man bliver besøgt, undersøgt og bedømt. Derfor skal denne være genkendelig med dit brand.

Kernen i din kommunikation er websitet (for de fleste virksomheder). Det er platformen der viser dit brand. Her kan du fortælle om dit brand, dine produkter og præsenterer nyheder. Her skal du tale til din målgruppe og adskille dig fra dine konkurrenter og ofte kommunikere direkte med dine kunder enten via mail korrespondance eller chat forum.

Grafarazzo udvikler professionelle websites og webshops, hvor UX (user experience) er en vigtig del af kundeoplevelsen. Oftest bliver de bygget op på CMS systemet WordPress. Det er en god motor med et nemt UI (user interface), så kunden selv kan overtage opdateringen af sitet fremadrettet.

Der bliver konstant fulgt op på udviklingen i hjemmeside design, ligesom sikkerheden af dit site af et vigtigt issue, da nettet er frit for alle – desværre også kriminelle. I den forbindelse tager Grafarazzo sig af blandt andet backup og 2-faktor godkendelse.

Website design skal indeholde.

Det klare budskab

1 … 2 … 3 så lang tid har til at fange dine besøgende på dit website. Det første budskab skal derfor vække nysgerrighed eller give værdi. Dernæst skal man sætte sig ind i læseretningen som er et “Z”, det vil sige venstre hjørne top til højre hjørne top til venstre bund og til sidst højre bund. Derfor skal udskabene prioriteres – hvad er vigtigst?

Men det stopper ikke her. Man skal også tænke “above the fold”. Above the Fold er den øverste del af hjemmesiden som modtageren ser uden at scrolle.

Derfor prioriter dine budskaber og bred ikke alle ud på det samme område på websitet, da vil virke rodet og så drukner alle dine budskaber i hinanden.

Hold første budskab klart og tydeligt og gør modtageren ivrig efter mere eller kontakt (CTA).

Mobile first

Langt de fleste websites bliver åbnet på en mobilenhed. Derfor er det vigtigt at dit website er responsivt. Dette gør ofte siderne lange, hvis man vil have hele eller det meste desktop oplevelsen med på mobilen. Derfor bliver der scrollet meget og det kræver flere kontakt knapper ned over siden de såkaldte CTA – “Call to Action”.

Enkelthed

Enkelthed og din visuelle identitet er grundstenene for dit grafiske design på websitet. Der skal være “White Space” eller luft på sitet. Dette giver ro og balance.

Genkendeligheden skal være bærene igennem alle siderne og ikke kun på forsiden. Man må ikke være i tvivl om, hvilket website man besøger.

Grafik og billederne skal også efterleve kvalitet og farver. Dette giver et professionelt indtryk for alle dine besøgende både eksisterende og kommende kunder. Ligesom det er vigtigt at alt virker. Det er no go, at have “broken” links eller andet der ikke virker på sitet.

Et andet parameter til at give liv til websitet er animeret grafik eller video.

Den gode typografi

Tekst og indhold er ligeså vigtigt for dit website som grafikken. Teksten skal være let læselig på både desktop, tablet og smartphone. Derfor skal man bruge en skrifttype, der både lever op til din designguide, men også til de digitale medier.

CTA – action time

CTA eller Call to Action kan i dag være meget mere end et link. Man kan blandt andet ringe, udfylde formularer, dele på sociale medier og maget andet.

Et CTA skal være tydelig for modtageren, så man ikke er i tvivl om, hvad der sker eller skal ske, når man klikker på dette.

UX – brugervenligheden

Et godt website er et nemt website. De er naturligt, hvor man finder de informationer man søger. Grundreglen er 3 klik ind til den information man søger. Derfor er det vigtigt man tænker over strukturen på sit website, man skal ikke have flere menupunkter eller niveauer end det er nødvendigt.

Links og knapper skal være tydelige, måske endda med effekt.

Hvordan får jeg fat i giraffen?

Det mest søgte på websites er fortsat kontakt. Derfor skal det være nemt at komme i kontakt med din virksomhed. Typisk har kontakt også et selvstændigt menupunkt, der gør man nemt kan finde mailadresse, telefonnummer, Skype kontakt eller hvad man nu foretrækker.

Det giver trykhed for modtageren, at vide hvem og hvordan man kan kontaktes. Mange virksomheder bruger også chat.

Sociale medier

Det er godt med sociale medier på sit website. Det giver cross-links, da din web-adresse også ligger på disse medier, da du måske linker til produkter, nyheder eller blogs via de sociale medier.

De skal ligge som en naturlig del af designet og kan implementeres på flere måder, som fx gallerier eller nyhedsfeed.

Test, test og test igen

De website skal testes og helst af brugerne, derfor er processen med optimering af website altid i gang. Lyt til kunderne, hvad de synes og vurder selvom deres input mening. At flytte rundt på menu’en, hvis én siger det, skal man måske ikke … men hvis 25 har det samme input, så er det måske værd at overveje.

Et færdigt website er måske aldrig helt færdigt – man kan og skal løbende optimere det. Det kan være tekst og billeder eller i webshops tilfælde udskiftning af varer og tilbud.

Der skal også testes på fart – for som jeg skrev indledningsvis så har du 3 sekunder til dine kunder. Her er det vigtigt at billeder og andet materiale på websitet lever op til standarder der ikke sløver sitet. Men hav også styr på om din hosting kan levere fart.

Gør Google glad

Google ranker din side, derfor skal der være styr på dine tekster, det gælder både overskrifter og brødteksten. Det betyder at din tekst er SEO venlig, men dine billeder og dit øvrige grafiske materiale på sitet skal også “døbes” noget der giver mening, så de ikke alle bare hedder image-1, image-2 og så videre.

Her er det en god idé, at inkorporeret fx produkt navn eller firmanavn.

En god idé

Kig på dit website – mindst hver anden dag. Bare browse ganske kort igennem siderne, se om alt er ok. Det er nemmere du oplever problemer på dit website end dine kunder gør.

Hold sitet opdateret, det er som et hus. Det er nemmere at vedligeholde løbende end vente på det falder sammen og så skal bygges op igen.

Man skal heller ikke slå for store brød op. Lad ikke dit website være blog / nyhedsside præget, hvis du ikke har tid til at administrere det. Det første du skal møde på sitet er IKKE et indlæg, der er tre år gammelt.

Safety first

Du skal holde dit website sikret. Du går heller ikke hjemmefra uden at låse døren, derfor er det vigtigt opdatering af websitet. Backup, hvis uheldet er ude. Evtuelt 2-faktor godkendelse ved login. Hav ikke flere med adgang til sitet end nødvendigt.

Grafarazzo hjælper i alle faser af hjemmeside opbygning.

Se eksempler på website design her

Luk
Hop til top