Vi kender det alle – overspringshandlingerne.
“Det kan vente til i morgen”, “Jeg klarer det lige om lidt” eller “Det er ikke så vigtigt lige nu”.
Pludselig er deadlinen ligefor og du har endnu ikke lavet det mindste på opgaven og har pludselig travlt.
Her er nogle tips til at undgå disse overspring og få tingene gjort.

Prioriter og uddeleger

Generelt har vi for meget om ørerne og bruger tid på for meget nice-to-do fremfor need-to-do.
Mange holder stædigt fast i opgaver, som de burde uddelegerer fremfor at klare det hele selv. Så for ikke at ryge i overspringshandlings fælden bør du uddelegerer arbejdet så du har energi til de allervigtigste opgaver.

Split opgaverne i små bidder

Store opgaver kan virke uoverskuelige og hvis deadline og slutmål ligger langt ude i fremtiden, så er det nemt at sylte disse opgaver.
Så derfor del opgaven op i bidder og derved glemmer du ikke opgaven eller sylter den, så deadline kommer bag på dig.
Lav det du kan i små steps.
Det vigtigste er ikke at komme i mål med sådan en opgave, men at komme i gang.

Arbejd 15 minutter

Sidder du med en opgave du har svært ved at komme i gang med, så hop af Facebook og arbejd koncentreret med opgaven i 15 minutter for derefter at vende tilbage til noget andet.
Du skal ikke være færdig medmindre du har en deadline. Du skal ikke fokuserer på slutproduktet – du kan altid ændre, men arbejd inden i 15 minutter.
Efter 15 minutter vil du opdage, at det kører også tager du lige 15 mere.

Lav en prioriteret to do-liste

Lad være med at have en lang liste med opgaver, men prioriter hvad er vigtigt i dag.
En lang liste bliver bare ne ønskeliste, der inviterer til overseringshandlinger.
Her er tilgangen less is more.

Søvn, motion og sund kost

Hvis du vil undgå overseringshandlinger har du brug for selvkontrol og viljestyrke.
Det kræver energi og energien får du fra rigeligt med søvn (mindst 8 timer pr. døgn), motion (brug energi for at få energi) og sund kost (blodsukkeret skal holdes stabilt).

Planlæg efter dit energi niveau

De fleste er effektive fra morgenstunden, når de udhvilede, men alle har forskellig døgnrytmer.
Find ud af, hvornår på dagen dit energiniveau er højest og læg de mest krævende opgaver i dette tidsrum. Når du mangler energi er viljestyrken det første der ryger. Og ingen viljestyrke er lig med overspringshandlinger.

Find motivation ved at blive bevidst om konsekvenserne af dine valg

Stil dig selv disse 3 spørgsmål: 1. Hvilke konsekvenser har det haft for mit liv at opgaven ikke er udført? 2. Hvilke yderligere konsekvenser vil det få, hvis jeg forsat ikke laver opgaven? 3. Hvad opnår jeg ved at få opgaven færdig?
Skriv svarene ned, da dette øger din motivation til at få tingene gjort.

Undgå forstyrrelser

Hvis du skal holde fokus på en opgave, så indret dig så du undgår forstyrrelser. Start med at booke din egen tid i kalenderen, sæt mobilen på lydløs, luk din mail ned og tjek kun telefon og mail på faste tidspunkter, hvor du fx har et hul i din opgave.
Hav din kaffe og øvrige ting du skal bruge til opgaven lige ved hånden. På den måde inviterer du ikke dig selv til overspringshandlinger ved fx at skulle rejse dig.

Lav strategi mod overspringshandlinger

Når du henter kaffe – er det så fordi du trænger? eller er det fordi du vil væk fra en svær/kedelig opgave? Hvornår og hvad overspringshandler du med? Hvis du er bevidst om dette er du langt. For så har du nemlig mulighed for at se en overspringshandling komme og kan navigerer modsat dette og undgå dem.

Planlæg din tid til fornøjelser

Din kalender er typisk fuld af SKAL-opgaver og så må man se om der er plads til fornøjelser senere.
Du skal give plads i kalenderen til fornøjelser også for så har du en lille gulerod imellem dine SKAL-opgaver. Du får noget at se frem til.

Forpligt dig på deadlines overfor andre

Istedet for at forpligte dig overfor dig selv og dine to do-lister, så forpligt dig overfor andre.
Dette kan være kolleger, hvor du forpligter dig til en deadline, brug ikke kun deadlinen som indekator, men prøv også med forskellige delmål.
Er du en enkeltmandsvirksomhed, så prøv at commit dine deadline til et familiemedlem eller ven.

Tal pænt til dig selv og fejr dine succeser

Når det er allersværest at finde motivation, så luk øjnene og stil dig i Power-pose. Forstil dig dig så hvordann du klarer den sværeste forhindring i forbindelser med din opgave. Du vil have fundet en ny energi og en større motivation til at klare opgaven.
Det er også vigtigt at du belønner dig selv – beløn dig selv ved delmål og ved deadline. Det virker.