Hvad skal der til for, at gå viralt?

Fem tips, hvad viralt indhold bør have:

Overraskende indhold

Brugere er bedst til at dele overraskende indhold.
Der er god interaktion i overraskende indhold.
Hvem kender ikke til “Charlie bit my finger” – 854 millioner views på YouTube.

Inspirerende/feel-good video

Alle ønsker at bruge tid til at fordybe sig i noget, der føles godt.
Især i en hektisk hverdag, hvor tingene går meget stærkt.
Dette er som regel videos af dyr eller børn, men det kan også være af gode gerninger.

Indhold der er up-to-date

Alle indhold der har en real tids nyhedsværdi er interessante for alle brugere.
Man vil gerne være firstmover og fremme i skoene.
Gode emner I nyheds kategorien kunne være rejser, fitness, kæledyr, luxus, motivation og mad.
Undgå politik, da det er vigtigt, at man forholder sig neutralt med mindre det har relevans for ens forretning.
Det er selvfølgelig godt, at være politisk, hvis det gælder sociale ansvarlighed.

Rørende/empatisk indhold

Dette indhold er god til at skabe en loyal følger gruppe.

Simpelt indhold

Indhold der ser godt ud visuelt og er forståeligt.
Tit glemmer man det essentielle og budskabet bliver for kompliceret.
Mange YouTube videoer er meget simple – næsten amatøragtige, da seerne tænker det kan jeg jo også lave, dette viser en ægthed.

Hvilket indhold egner sig bedst til, hvilke kanaler?

Comedy videos klarer sig bedst på Facebook og Instagram.
Music videos bedst til YouTube.
Rejser og modelarbejde er bedst på Instagram.
Det er bedst, hvis man kan lave et community omkring sin profil – få andre til interagerer og like.

Et godt råd?

Man skal være fast besluttet og være klar til at fejle inden man opnår succes!

Hvorfor bruge Instagram som brand-platform og hvordan skiller man sig ud?

Det vigtigt at prøve at gøre ting anderledes.
Daniel Wellington er et godt eksempel på dette. De promoverer sig udelukkende på SoMe og lader brugerne/forbrugerne/kunder være styrende for kampagnen vha. #danielwellington.
Gode daglige historier (stories) omkring investering, business, livet og motivation kan være unikt indhold til platformen.
Instagram har over 500 mill brugere og disse er meget mere loyale end fx. Snapchat brugerne.
Hvis du har en meget visuel tilgang til din forretning er der ikke tvivl om, at Instagram er en god platform for dig.
Instagram er også marketings venlig, da det er nemt at lave trafik til din side eller din Facebook virksomhedsside.
For at skille sig ud på platformen er det vigtigt at have nogle klare mål.
Er du interesseret i realisering?
Vil du være influencer indenfor en bestemt niché?
Vil du genererer trafik til dit websites?
De bedste nichéer på Instagram er: rejser, fitness, comedy, motivation, luxus, citater og mode.

Her er fem gode strategier på Instagram:

Cross media

For at promoverer dit indhold er det vigtigt at hooke op med andre platforme.
Facebook, Snapchat, Twitter, YouTube eller andre kanaler, skal dække dine indlæg på Instagram, hvis du vil have max udbytte af dine indlæg.
Dette kan gøres ved fx. shout-outs, screendumbs i Snapchat stories eller ved vandmærkning med logo i videos på YouTube og Facebook.
IKEA hvor man linker mellem hjemmeside (katalog) og SoMe platforme.

#Hashtags

#Hashtags er Instagrams vigtigste feature.
De sikre, at dit indhold bliver bredt ud til en større brugerflade, så man maximere potentialet for flere likes, followers og interaktivitet.
Et godt råd er, at bruge det maximale antal hashtags (pt. 30) og brug ikke kendte og meget brugte hashtags, da dit post risikerer at drukne mellem mange andre posts.

Geo-tag Instagram stories

Ved at adde en bestemt lokation til din historie.
Kan andre brugere føle sig en del af fællesskabet, da de måske kender/er på samme lokation.

Følg “high-engaging” følgere

Ikke mange bruger denne unikke strategi, men den er meget effektiv.
Find top 20 over populære konto’s indenfor din niché eller find de mest populære #hashtags indenfor din niché. Følg og engagér dig i deres indhold.
Denne metode kan tiltrække “high-engaging” følgere til din konto, hvilket får din konto til at vokse med følgere.

Strategiske shout-outs (S4S)

Find kontos indenfor samme niché og hør om de er interesserede i S4S (shout-out for shout-out).
En mulighed er også “powerlikes” – dette er likes fra brugere med 1m+ følgere. Disse likes kan opnås ved fx. at tilbyde dem promotion på en anden platform.

Hvad med Facebook?:

Facebook er kongen

Facebook er kongen med 1,7 mia brugere (pt.)
Dette bør brands og influencers udnytte.
Men der nogle unikke parametre og strategier, man skal have for øje på Facebook. Disse parametre/strategier kan hjælpe dig med , at blive “opdaget” organisk, dette giver din side en god position til at vækste.

Undgå links på posts

Specielt bør man undgå YouTube links, da de er “i krig” med Facebook -> dette bevirker at YouTube links vil være lave organisk.
Hvis man poster tilknyttede links kan disse have en skadelig indvirkning på sidens algoritme “EdgeRank”.

Vær live på Facebook min. 20 min/pr uge

Dette øger sidens “EdgeRank”, så den vil have større chance for at toppe i newsfeedet.
Facebook har også introduceret stories på offentlige personer og celebreties, så deres følgere nu kan se en daglig historie. Dette er også en feature, man bør benytte for at få maksimalt udbytte at platformen.

Share for share groups

Benyt disse grupper og opbyg et forhold til væsentlige sider og influencers.
Hvis store sider, der skaber indhold til din niché deler eller cross-promoverer dit indhold øges interessen for dit indhold voldsomt.
En måde at finde sider, der deler er bl.a. ved at se profiler på mennesker, som deler dine opslag og se, hvilke opslag de ellers liker, deler og kommenterer på.
Det ultimative trick på Facebook er deling. Så når du udgiver indhold, så spørg dig selv, hvormange har lyst til at dele dette?

Jeg håber du kan bruge disse pointers til din forretning på de sociale medier.