Tips til at lave et godt Brand

Et Brand handler ikke blot om logo design, website eller visitkort. Det er en kombination af visualitet og strategi.
Uanset industri, så prioriterer alle – Fortune 500 virksomheder – deres brand building over alle andre virksomheds aktiviteter.
Dette bevirker at designere, marketingsfolk og reklamebureauer, har fået ansvaret for at skabe virksomhedernes Brand.
At skabe et Brand er alt lige fra logo – til markedsføringsmateriale – til skiltning – til beklædning – til interiør – til sprog.
Budskabet er at skille sig ud/differentiere sig fra andre Brands.
Denne proces er umulig uden et “eget” Brand.

Her er 10 hints til at skabe et Brand

    1. Brandets 3 P’er
    1. Hvad mener folk om dit Brand?
    1. Start indefra og ud
    1. Vær vedholdende
    1. Giv værdi – få værdi
    1. Brug online platforme
    1. Vær trendsetter
    1. Skab en fortælling
    1. Vær ikke alt for alle
  1. Se det store billede
  2. Bonus råd – vær professionel

Brandets 3 P’er

Vi kender alle de 7 P’er indenfor marketing:
Produkt, Pris, Promotion, Place, People, Process og Physical enviroment.
Branding har også sine P’er:
Purpose, Potential og Promise

Purpose

Find dit formål med dit Brand.
Hvad er Brandets value proposition?

Potential

Dette er Brandets realitets check. Du skal analyserer Brandets potentiale.
Find ud af hvor meget der skal til, for at du bliver ledende på markedet?

Promise

Promise er med til at fastsætte Brandets personlighed.
Hvad skal du love din kunde og hvordan opnår du dette?

Dette er Brandets 3 P’er.
Denne plan skal tilrettelægges – ligesom din forretningsplan/forretningsmodel. Din forretning skal fungere så alle i organisationen kender den også selvom de bliver vækket kl 2 om natten.

Hvad mener folk om dit Brand?

Når du skaber dit Brand er du nød til at forholde dig til, hvad folk siger om dit Brand.
Derfor inden du begynder at brainstorme på din identitet. Skal du spørge folk om dit Brand?
Du behøver ikke at stoppe folk på gaden og spørge dem om dit Brand, men undersøg det digitalt – spørg Google.
Undersøg foras og på sociale medier om hvad folk synes?

Start indefra og ud

Der er et ordsprog som hedder: “Forandring starter indefra.”
Dette kan også bruges i branding.
Når du først kender folks opfattelse af dit Brand, er du klar til at ændre deres opfattelse.
Spørg dig selv, hvilken personlighed eller identitet vil du forbinde med dit Brand?
Få denne identitet inkorporeret hos dine ansatte, så de kan skabe og være influencers på det fremtidige Brand.

Vær vedholdende

Branding er som en person – derfor relaterer mennesker også til bestemte produkter og navne.
Du skal sørge for at alt dit markedsføringsmateriale er i tråd med visionen.
Det du lovede i går skal ikke opponerer mod de krav du skal møde i dag.
Dit marketingsmeteriale skal være som en historie hvor hvert objekt spiller sin egen lille rolle.
“Al kommunikation og markedsføringsmateriale skal fortælle dit Brands historie!”
Folk må ikke kunne sætte fingre på dit Brand, da det går ud over Brandets personlighed.

Giv værdi – få værdi

Uanset kvaliteten på dit produkt eller service, hvis kunden ikke får værdi af dit Brand, så overlever du ikke – uanset branche.
Når du skaber et Brand – skal du skabe værdi – uanset hvad?
Selvom du ikke producerer Hi-end produkter, som fx smartphones eller computere, så skal du stadig skabe værdi for dine kunder.
At skabe værdi er ikke så svært, men det er vigtigt for dit Brands stabiltet.
Her er lidt du bør huske når du skal skabe værdi for kunderne:

    • Fastsæt hvad der adskiller dit produkt/service fra dine konkurrenter?
    • Hvilken værdi kan du skabe fremfor dine konkurrenter?
  • Hvormeget værdi giver dit produkt sammenlignet med den pris du tager?

Stil dig selv disse spørgsmål, når du brainstormer på din værdi.

Brug online platforme

I dag har alle internettet lige ved hånden.
Denne mulighed for at nå hurtigt ud til masserne må ikke ignoreres.
Din digitale platform bør være opbygget som en blog eller et website, hvorfra du kan sprede dit budskab.
Du kan ikke kun råbe folk op, du får også feedback fra dine kunder.
Disse medier gør det muligt at “stay in touch” med dine kunder. Du har kontakt med dem og du kan holde dem opdaterede.
Sociale medier som Facebook og Twitter kan bygge bro imellem dine kunder og dit website.
Husk at være tro mod dit Brand på disse medier – du kan fx opbygge et fællesskab som er visuelt tiltalende med nyheder og tilbud.

Vær trendsetter

Det er nemt at drage fordele af trends nutildags. Det er samtidig et af de mest kritiske aspekter ved processen omkring dit Brands awareness.
Det er ikke nødvendigt at du reagerer på alle nye trends i din branche. Det er måske bedre at skabe sin egen trend ved fx at gøre tingene på en ny måde.
Timing er vigtig – vælg derfor det perfekte tidspunkt som kan løfte dit Brand til next level.

Skab en fortælling

Når først du har fundet din målgruppe, så skal opbygge en fortælling omkring dit Brand.
Denne fortælling skal være så god, at den ikke kun tiltrækker – den skal også opbygge tillid.
Der findes mange måder at opbygge en Brand fortælling på.
En af de oftest brugte klichéer er at henvise til din egen opvækst og historie, det gør at modtageren føler at du er en af dem.
Storytelling er her et godt værktøj, hvor dit Brand skal fortælle sin historie fx hvordan kom man igang?
Det er afprøvet og testet af mange Brands og det fungerer stadig for mange.
Det er også altid godt at tilbyde markedet noget nyt og unikt.

Vær ikke alt for alle

Når du prøver, at please alle ved at sigte bredt, så begynder dit Brand at skride.
Du kan ikke efterleve alles krav.
Det der relaterer til dit Brand skal efterleves af dig – og kun dig.
Du vil irritere nogle kunder, men du bevarer dit Brand og det giver loyalitets point hos resten.

Se det store billede

Hav alt klart inden du skaber dit Brand.
Der skal ikke være tvivl om logo eller essen af næste produkt.
Få styr på designguiden og din visuelle identitet.
Husk! Hav fokus på hele paletten i forhold til dit Brand og ikke kun nogle få aspekter.
Dit Brand ID skal udleves på den måde du havde tiltænkt fra start.

Vær professionel

Brug samarbejdspartnere med kompetencerne i orden.
Brug grafiske designere til den visuelle del – lad vær med at prøve selv. Brug tiden på det du er god til.
Hav forståelse for typografi, grafik og virkemidler – husk “den røde tråd”, det er hvad dit Brand skal kendes som! Her dur dette ikke at stritte i forskellige visuelle retninger med forskellig grafik og typografi.
Hav et setup for annoncering (både analogt og digitalt), præsentationer, website og andre kommunikations kanaler, så dit Brand kan genkendes i alle sammenhænge.
Sørg for samme kundetilgang hos dine ansatte.
Hav styr på uniformen – sørg de ansatte optræder og klæder korrekt i forhold til Brandet.