Er du ny på de sociale medier?

Eller er du blot i tvivl om, hvad medier du ikke kender kan eller står for?

Så vil du måske være tvivlende på fordele og ulemper ved de forskellige?

Fortvivl ikke!

Her har du en kort liste over de meste anvendte sociale medier og deres fordele og ulemper.
Dette vil helt sikkert hjælpe dig med at finde de rigtige platforme til din virksomhed eller Branding.

Google Plus

Fordele:
Dette er Googles platform og Google kan godt lide Google ting.
Google vil gerne vise Google Plus ting i sin søgning.
Google Plus er let at bruge og den integreres nemt med G-Mail og Google Docs.
På platformen er det nemt at finde brugere og opdage brugere man ønsker at følge.

Ulemper:
Meget lig Facebook – dog med langt færre brugere.
Det er forbudt at promovere og lave konkurrencer.

Facebook

Fordele:
Nem opsætning, nem at bruge og platformen er nem at kontrollerer fra alle devices.
Den tillader kommunikation, offentligt eller privat i real time.
God annoncerings platform – du kan ramme din målgruppe.
Verdens største sociale medie.

Ulemper:
Intet er privat.
Den er blevet meget annonce-rettet, det medfører meget betalt indhold.

LinkedIn

Fordele:
Giver god muligheder for at netværke på tværs af alle brancher.
Det er en god platform for rekruttering og jobsøgning.
Der er god mulighed for at dele erfaring og expertise i forskellige brancher.

Ulemper:
Da det er en primær business platform, er brugerne en anelse begrænset.
Brugerne er fra mange forskellige brancher og derfor kan man blive overøst med for meget irrelevant materiale.

Instagram

Fordele:
Meget nem at bruge.
Det appelerer til en meget bred gruppe brugere.
Det er et stort hit blandt influensers, da de hurtigt kan eksponerer et produkt.
Ved hjælp af #hashtags er det nemt at katalogiserer sine opslag.

Ulemper:
Man kan ikke linke i sin tekst, hvilket gør det svært at guide brugerene over på fx. sit eget website.
Ubrugelig på computer – den er kun egnet til mobilbrug.

Pinterest

Fordele:
Brugerne er interesseret i, at skabe indhold til sig selv.
Billeder man pin’er er tagget til deres oprindelige kilde.
Platformen er meget inspirerende og du opbygger selv dit inspirations-flow.

Ulemper:
Der kan være problemer vedrørende copyrights.
En meget åben platform – så dit indhold kan havne steder, du ikke ønsker.

YouTube

Fordele:
Verdens anden største søgemaskine efter Google.
Du får direkte kontakt med dine brugere.
Brugerene behøver ikke at følge dig for at se dit indhold.
Opslag/indhold kan blive fundet af søgemaskine.

Ulemper:
Indholdet skal have kvalitet.
Redigering af videoer skal gøres ordentlig ellers falder brugerne fra.
Behov for planlægning af indhold til denne platform er meget større end ved fx. Instagram.

Twitter

Fordele:
Nem opsætning.
Et opslag må max. have 140 tegn.
Nemt at finde interessant indhold med #hashtags.

Ulemper:
Volumen af beskeder kan hurtigt føre til et overload af information.
Ikke den bedste platform til promovering af visuelt indhold.
De korte beskeder kan begrænse dit indhold.

Jeg håber dette kan hjælpe dig på rette vej til, at finde de platforme der passer til dig og din forretning.

Tre sidste råd herfra – inden du kaster dig ud i promovering på de sociale medier er:

  1. Kom i gang for dine konkurrenter er allerede derude.
  2. Få lavet en god strategi med nok godt og relevant indhold. Brug storytelling og følg mantraet Stop selling Start telling.
  3. Hav tålmodighed – brugerne skal først finde dig og dernæst skal de lære dig at kende.

Mig finder du her: Instagram, Facebook og LinkedIn.