Hvordan får man mere interaktion på sine sociale medier

Når du starter på at bruge de sociale medier, så har du sikkert en forventning om mange likes og masser af kommentarer, men der sker ikke rigtig noget. Måske kun en tommel-op fra mor!
Dette resulterer i, at man giver op for det virker jo ikke. Og så sker der ligesom slet ingenting.
Kodeordet for SoMe (social media) markedsføring er: Hav tålmodighed.
Det er ligegyldigt om det er Facebook, LinkedIn eller Instagram, der skal den samme tålmodighed til – dine likes, kommentarer og følgere kommer ikke overnight.
Der skal hårdt arbejde til.
Jeg vil i dette indlæg prøve at give et par pointers til, hvad der kan gøres.

Hvorfor får du ikke nogle likes eller comments?

Her bør man starte med sin egen aktivitet. Hvor aktiv skal man være?
Aktivitet skal bestemmes ud fra dit niveau.
Dit niveau afhænger af hvor meget har du på hjertet. Hvis dine posts er interessante og emnet er vedkommende i forhold til din målgruppe, så kan det være at et post pr. måned er nok.
Et nyhedsmedie skal have/og forventes at have 50 post pr. dag – så sammenlign dig ikke med TV2.
Find ud af, hvad der forventes du gør? Se evt. hvad andre, der har samme branche som dig gør.
Men én gang om måneden er i underkanten uanset hvor interessant det er, hvis man skal drage fordel af interaktionen i ens opslag.
Men der er andre fokuspunkter fremfor aktivitet – man først bør have for øje.

Fokuspunkterne er

    • Hvordan kommer jeg igang?
    • Content – hav fokus på dit indhold
    • Engagement
  • Kom i gang!

Hvordan kommer jeg i gang?

Når du starter så husk, hvad jeg skrev i indledningen: Hav tålmodighed!
Det er med SoMe ligesom resten af din forretning. Kunderne kommer ikke bare flyvende ind af vinduet og hvis de gør, så har du ikke brug for at læse mere.
Her skal man starte et sted og så gradvist opbygge din profil derfra.
Du kan ikke forvente at alle dine 300 følgere på Facebook bare går ind og liker dit opslag, hvergang du laver et.
Facebook virker sådan, at interaktion avler mere interaktion, både på nuværende og fremtidige opslag.
Så derfor vær aktiv på de sociale medier – ikke kun lav egne opslag, men kommentér på andre opslag og svar andre der kommentérer på dine.

Content – hav fokus på dit indhold

Det nytter ikke at lave posts – bare for at poste.
Det vil sige: Det er ikke nok, at lave opslag for opslagets skyld!
Hav noget på hjertet. Fortæl en historie om hvorfor din virksomhed eksisterer eller noget interessant fra din branche.
Læg ikke bare billeder og video op uden beskrivelse. Skriv hvorfor billedet eller videoen er der?
Prøv ikke at sælge noget – men gør dit salg raffineret, så du tillægger kunden en værdi istedet.
Fortæl om fordelene ved at handle med dig fremfor hvad der handles og til hvilken pris.
Dit content (indhold) er vigtigt og derfor er din målgruppe vigtig, så du kommunikerer til dine kunder og ikke alle mulige andre.
Husk dit indhold skal give dine kunder værdi.

Personen der ser dit indhold – følger med stor sandsynlighed allerede din side og dermed er interessen der allerede. Her vil værdi være fx kommende produkter eller sådan arbejdes der med varerne.
Dette er der mange der allerede gør, men de gør det forkert! De glemmer fx beskrivelse af det nye produkt eller hvor din produktionsform giver bedre produkter.
Derfor er dit fokus på din målgruppe vigtig for alt, hvad du giver skal have værdi for modtageren, hvilket helst senere skal udmønte sig i et salg.
Kommunikationen til din målgruppe er også vigtig.
Glem alt om fagudtryk – brug kundernes sprog – vær i øjenhøjde!

Et godt blikfang er med til at skabe et godt content.
Brug billeder der er egnet til mediets formater.
Det dur ikke at beskæringen af billedet udlader noget af produktet. Få evt. en gratisk designer til at hjælpe dig, han kan også hjælpe med grafik, hvilket giver dit opslag et processionelt udtrykt.
Blikfang er også selve opsætningen af opslaget.
Brug linjeskift, lav korte sætninger. Gør opslaget læsevenligt.
Når vi læser på nettet – så skimmer vi kun teksten og så er korte linjer optimale.
Brug gerne emojis – de er med til at give en følelse og bløde op, men igen dette skal bruges på modtagerens/målgruppens præmisser.

Engagement

Mange opnår ikke engangement fordi deres opslag ikke lægger op til to-vejs kommunikation.
Forestil dig at du har en samtale med en og det er kun ham der snakker. Ikke fedt – vel?
Som virksomhed skal du glemme ordet “statusopdatering” for dine følgere interesserer sig ikke for din status medmindre de bliver inderaget.
Det er lidt, som et privat opslag fra en rejse: “Det er koldt på Nordpolen”. Det opfordrer ikke til den store interaktion, da det som regel er koldt der. Det er kun få der vil have en mening om dette eller udfordre din konstatering.
Engagementet kan skabes på mange måder – igen – afhængigt af din målgruppe.
Facebook øger din reach (rækkevide) på baggrund af følgende interaktioner: Deling, Kommentar og Like.
Det vil sige: Bliver du delt er interaktionen mest. Bliver du kommenteret er den mellemst. Bliver du liket er den mindst.

Derfor skal du finde på spørgsmål eller andet der kan aktiverer din målgruppe – til at gøre en af de 3 ting fremfor at scrollet forbi dit opslag.
Gøres dette vil du opnå større reach og dermed ofte mere interaktion.
Og igen igen – tilpas dit content din målgruppe.
Undgå engagement-bait! Du kender sikkert begrebet click-bait, hvor man læser en fængende overskrift, klikker på artiklen, der så viser sig at omhandle noget helt andet end først antaget.

Facebook har deres egen kamp mod engagement-bait.
Engagement-bait er når et opslag nærmest “tvinger” dig til at like eller kommenterer. Facebook bekæmper dette, da det forvrænger deres algoritme (algoritme er måden Facebook regner ud på hvilke posts, du gerne vil se).
Facebook ønsker relevante og betydningsfulde opslag.

Eksempler på engagement-bait opslag:

Hvad sker der med bait-opslag? Facebook straffer dem der ofte poster engagement-bait ved at skære i sidens reach, så disse sider ikke når særligt mange på Facebook.

Så husk – lav opslag som dine følgere klikker på af interesse.

Kom i gang

Dine konkurrenter er der allerede!
I morgen er det for sent. Social media markedsføring, skal der rykkes på nu!

Svært ved at starte op – så se hvad andre i din branche gør!