Hvis du har en restaurant får du her 13 tips + bonus tip til at lokke kunderne til.

Udgangspunktet for din markedsføring er, at du har et godt produkt og yder en god service. Når du er sikker på det, skal du fortælle de potentielle kunder, hvad du sælger og hvor du bor, så de kan komme og købe hos dig. Hvad enten det er restaurant med spiseplads eller takeaway.

Prøv disse 14 tips:

1. Det personlige salg – uden for butikken 

Forsøg altid at få kunderne ind i butikken. Find måder at lokke kunder ind i butikken. Fx smagsprøver, tilbud eller en kop kaffe.

2. Det personlige salg – i butikken

Personlig betjening er altafgørende for, at din butik skiller sig positivt ud fra mængden. God, venlig og imødekommende betjening huskes af kunden, som fortæller det til andre potentielle kunder.

3. Logo

Få lavet et pænt logo, der signalerer kvalitet og service af det, du sælger – to faktorer, som er meget vigtige for dit salg. Hele din visuelle identitet er en del af oplevelsen.

4. Visitkort

Dem uddeler du ud – alle de steder, du kan komme til. I butikken, i venners butikker, til møder, og når du er sammen med vennerne.

5. Flyers

En flot flyer og lækkert menukort kan tiltrække flere kunder og øge dit salg. Du uddeler dine flyers til kunder i butikken, putter dem i brevsprækker mv. Og lav dem nu ikke selv, men få en grafiker til det. Microsoft Word dur bare ikke her.

6. Reklameskilt

Få dig et flot reklameskilt på facaden. Bor du ud til offentlig vej, så sørg for, at de, der kører forbi, ved at du eksisterer. Lav et skilt og skriv dine tilbud, så folk, der kommer forbi, får lyst til at gå ind i din butik

7. Lys

Sørg for at der er et godt lys i din butik. Er der halvmørkt, tror kunderne, der er lukket, og varerne ser også kedelige ud. Tænk på kølediske i supermarkeder, de får kødet til at være ekstra rødt med en høj lux-værdi.

8. Hjemmeside

Kunder skal kunne finde dig online både via sociale medier og website. Her vil kunderne tjekke dig ud og kikke efter gode tilbud. Et godt bud er evt. grupper om gastronomi eller lignende på de sociale medier.

9. Elektronisk nyhedsbrev og sociale medier

Få dine kunder til at skrive sig op til dit elektroniske nyhedsbrev eller like din Facebook side, så du kan sende et godt tilbud til dem.

10. Annoncer

Skaf flere kunder via gode tilbud, som du markedsfører igennem ugeaviserne eller andre aviser sammen med andre handlende.

11. Google Maps

Læg din placering af butikken ind på Google Maps. Søger man fx efter “burgerbar i Aarhus” vil din butik blive vist i Googles søgeresultat. Opret en Google My Business med lækre billeder af både butik og mad.

12. Google Ads

Folk søger ofte løsninger på deres ønsker på internettet ved at søge på Google. Her kan du oprette en Google Ad – de små annoncer man ser i højre side. Rigtigt oprettet kan de være en meget effektiv markedsføringskanal.

13. Events

Events kan også øge dit salg. Det kan være i forbindelse med en ny tequilla, hvis du har en mexikansk restaurant, madklub-aftener eller foredrag om butikkens varer.

Dette kommer an på segment og temperament. Pointen er dog at gøre det anderledes end dine konkurrenrende restauranter.

14. Bonus

En restaurant skal hele tiden udvikle sig og blive bedre. Det er måden at få nye kunder på og beholde de gamle.

• Lyt til kunderne.

• Måske spørger de efter varer, du ikke har?

• Er der kritik af varer eller personale?

• Dårlig indretning for kunder og personale?

• Virker stedet for kedeligt eller ude af trit med konceptet?

… så gør noget ved det.

Det var blot nogle få indspark – læg hovedet i blød og find selv flere.

Dette var få enkle tips fra mig til dig om, hvordan du kan markedsføre din restaurant bedre 😀