Skip to content Skip to footer
grafarazzo-logo-super-kompetencer-min
Icon

Logo design.

Hvad er et godt logo?
Grafarazzo

Logo design.

Et logo i sig selv har – ingen værdi! Uden et godt forarbejde. 

Et logo fra Grafarazzo har værdi, fordi der i processen med designet af logo’et knyttes en række værdier og relationer til det. Logo’et får sin egen historie – sit eget liv. Dette bliver efterfølgende understøttet af kommunikation, branding, produkt, service mm. Alt i dit logo vil have betydning fra form og farver til typografi. 

Sådan er dit logo opbygget 

Et logo består af imellem et, to eller tre elementer. 

Et element er bomærket, det kan være et ikon, symbol. Det grafiske element, som dine kunder skal genkende. Et godt eksempel er Apple’s æble eller Nike’s Swoosh. 

Et andet element er navnetrækket også kendt som logotype eller wordmark. Her kender vi alle Coca Cola eller Google. 

Det tredje element står sjældent alene uden element et eller to. Det er en byline, der også kaldes slogan, payoff eller brand-promise. Her kan nævnes L’Oréal’: “Because I’m Worth It” eller Disneyland: “The happiest place on Earth.” 

 

Helt simplificeret er et logo opbygget af 5 principper. Ingen af principperne kan stå alene, da et princip er forudsætningen for det næste. 

 

Et logo's 5 principper.

Enkelt

Et enkelt logo er et godt logo. Enkelthed er det vigtigste princip af dem alle. Enkelthed er lig med genkendelighed.

At holde sit logo enkelt er svært, da det på en gang skal kunne rumme helheden af virksomheden og dermed skabe den rigtige betydning hos modtageren. De skal hurtigt kunne afkode logo’et. Uanset hvilken platform de betragter det på.

Genkendeligt

Du skal kunne genkende det om du ser på et skilt på motorvejen, som du suser forbi med 130 km i timen, surfer på nettet eller ser det i en avis.

Genkendelighed opnår man selvfølgelig ikke lige med det samme. Dette skal selvfølgelig understøttes ved gentagne gange at synliggøre sig.

Tidsløst

Trends og tendenser skal ikke dominere dit logo. Det skal være tidløst.

Anvendeligt

Et logo skal fungere på mange platforme, såvel analoge som digitale. Det skal kunne klare mange formater og størrelser. Det skal kunne fungere i farve, sort og hvid.

Egnet

Et logo er symbol for dig, din virksomhed eller dit produkt. Er du indenfor tech, skal du selvfølgelig signalere teknik og futurisme. Enkle linjer og clean design.

Hvad med Apple’s logo, det signalerer da ikke tech?

Nej, men historien bag er viden. Det var pga. Et æble at Sir Isaac Newton opfandt tyngdeloven og andre tillægger æblet værdi fra Biblen med historien om Adam og Eva, der ville have viden. Apple’s æble symboliser altså innovation, viden og opfindsomhed.

Men kig udelukkende på designet af æblet, så er det nemt at afkode og ren i sin grafik ligesom Apple’s produkter.

Så det at logo er egnet er ikke om noget er rigtigt eller forkert, men derimod om det rent visuelt kan formidle virksomhedens/brandets gode historie.

Om et logo

Logo’et er det markante grafiske element i identiteten, og det som alle øvrige elementer tager udgangspunkt i, hvad enten det er i farven, formen eller noget helt tredje. Det er basen/omddrejningspunktet for din visuelle identitet.

Føler man at tiden er løbet fra sit logo af den ene eller anden årsag. Det kan være forretningen har flyttet sig, man har tilegnet sig nye værdier eller det logo man selv lavede i opstarten ser uproffesionelt ud. Så er tiden moden til et redesign.

Så kan det være tid til at viske tavlen rent og kigge på alle de elementer der har været i spil i tidens løb, så ens redesign kan op i en højere enhed.

Et logo skal “tale” til den rigtige målgruppe og sende de rigtige signaler, hvad enten det er feminimt, maskulint, konservativt, kontroversielt, moderne eller klassisk.

Se eksempler på logo design her

Luk
Hop til top