Markedsføring på den korrekte måde.

Marketing er let.

Det kan gøres rigtigt eller forkert.

Vi vil helst gøre det rigtigt.

Når vi snakker markedsføring er der uendelige mange modeller til at nå og fastholde dit publikum/dine kunder.

Det første man bør lære er: Hvad man ikke skal gøre? For kender du fejlene er det nemmere at gøre det rigtigt. Desuden behøver du ikke lave de samme fejl som andre.

Domino’s er et godt eksempel på hvad man ikke bør gøre.

Domino’s Pizza, havde en kampagne, der hed: “Domino’s Forever”. Kampagnen var lavet af Domino’s russiske franchise afdeling. Den gik i al sin enkelthed ud på at kunder, der fik tatoveret Domino’s logo fik 100 gratis pizza årligt i 100 år.

Selvfølgelig virkede denne strategi over al forventning. For mange er det utænkeligt at hoppe på den vogn, medmindre man er total Domino fan. Ikke desto mindre fik hundredvis lavet denne tatovering. Nytatoverede billeder af logo’et begyndte at strømme ind hos Domino’s og Domino’s pålagde nu – efterfølgende – restriktioner på deres tilbud. Pludselig fik tatoveringen et størrelses krav og kun 350 personer var kvalificeret til tilbuddet. Som du måske kan gætte blev folk meget negative.

Dårligt træk af Domino’s for negative kunder, der føler sig snydt glemmer aldrig eller ihvertilfælde sent.

Bag dette faktum gemmer sig en undersøgelse, der viser at: “Hukommelse forbundet med en negativ oplevelse ligger dybere i os end en positiv!”

Dette opdagede Domino’s.

Hvis du arbejder med marketing – så husk:

Det er svært, at lave et godt indtryk, men meget nemt at lave et dårligt.

Her er nogle eksempler på hvad du ikke bør gøre.

Man må ikke betragte alle kunder ens

Alle er unikke. Det er slut med at redde alle kunder over en kam. Putte dem i bokse/kasser. Du skal gøre oplevelserne for kunderne personlige. Hvis du ikke allerede nu samler data på dine kunder – så begynd nu.

Man skal ikke sælge traditionelt

Hvad vil der ske? Hvis du i dag kun fik tilbud pr. Snailmail eller andre analoge kanaler. Du ville måske ikke se det.

Derfor skal en stor del af din markedsføring være digital, som er hurtig, giver data og koster mindre.

Man må ikke lave en dårlig video

Mange medier skriger på video og video giver oftest en højere rating end tekst, men din video skal være god.

Den skal ikke indeholde ord på ord, dårligt stockmateriale med optimistisk baggrundsmusik. Den skal derimod give modtageren værdi ellers falder kunden for din konkurrents video.

Man skal ikke sælge via sociale medier

Det er let at tabe kunder med de sociale medier, især hvis du kun reklamerer og vil sælge. Selvfølgelig er marketing på de sociale medier godt – ca. 77% vil handle hos en virksomhed de følger på de sociale medier.

Men du skal ikke kun være på platformen for at sælge. Tænk i stedet på storytelling, da dette kun vil styrke dit brand hos kunder og andre interesserede.

Man skal ikke droppe email marketing

Email marketing er stadig en god måde at lokke dine kunder ind på din platform. Det er en hurtig måde at lancere nye produkter og nå gamle og nye kunder.

Man må ikke glemme, at forholde sig til data

Jo mere du analyserer dine data fra eksempelvis analytics, des mere vil du kende dine kunder.

Men hav altid øje for at digital marketing konstant er i forandring, så derfor kan strategierne ikke være så langsigtede som ved traditionel markedsføring.

Derfor jo mere du ligger i dine analyser jo bedre ROI vil du få.

Lad være med at lave markedsførings fejl.

Tænk på H&M, da de lavede “Coolest Monkey In The Jungle”. Det var en reklame for en sweatshirt, der var udstillet af en Afro Amerikansk dreng. Reaktionen på de sociale medier var vrede og dette i en fart som kan ske via de sociale medier. Selvom reklamen kun var posted i et land, blev det hurtigt et verdensomspændende problem. H&M prøvede efterfølgende at ansætte en “diversitetsleder” for at forsøge at afvise beskyldninger om, at virksomheden var racistisk.

I dagens erhvervsliv er det svært at kæmpe mod dårlig markedsføring pga. de hurtige medier, men begå ikke de samme fejl som andre har lavet.

Derfor bør du have en sund markedsføringsplan, en up-to-date taktik og kreativitet, der kan give dine kunder, hvad de ønsker og derved øge bundlinjen gradvist.

Benyt et bureau der har samme værdier og tilgang som dit brand. Et godt match er lig med en sund kampagne. Vær ikke bange for at træde ud af boxen, men overvej altid konsekvenserne. Det vil et godt bureau gøre for dig.