Influencers betydning – for dig!

Hvad er en influencer?

I sin bog om neuromarketing, Buyology, beskriver Martin Lindstrøm , hvordan vi imiterer andre. Vi efteraber, hvad andre gør, og når mange har samme adfærd tilstræber vi ubevidst, at gøre det samme. Teknisk fortalt er hjernens spejlneuroner på arbejde.

Denne efteraben gør, at nogle bliver influencers.

Vi efteraber – vi drikker samme Latte, som Beckham på Instagram, vi shopper samme steder, som Kardashians, vi spiser samme … and so on.

Disse influencers viser gladeligt deres gøren og laden på Sociale Medier.

De er blevet deres eget Brand, der kan brande for andre.

Influencer marketing?

Influencer marketing har altid eksisteret.

Det har bare været brugt i andre sammenhænge end Sociale Medier.

Tidligere brugte mand – mund til mund metoden med god omtale af troværdige mennesker.

Hvis dette i gammel tid fx. blev kommunikeret via Kongen, så troede hele landet på det.

Og går vi endnu længere tilbage – helt tilbage til stenalderen, så var den tids Instagram – hulemalerierne med til, at visse hvem der var den bedste jæger.

Så influencer marketing har altid eksisteret – nu er den bare blevet digital.

Hvem er influencers?

Influencers er personer med en stor skare af følgere, det kan fx. være:

1. Bloggere

Her er de mest markante i Danmark, måske Masha Vang og Stephanie “Geggo” Kessler.

2. YouTubers

YouTubere har kæmpe indflydelse på det yngre og købe stærke segment. Her er Rasmus Brohave, Eiqu Miller, Kristine Sloth, Julie Sofia og Armin meget populære og tone angivende.

3. Realitystjerner

Amalie Szigethy, Gustav Salinas, Linse Kessler og Sidney Lee disse behøver ingen nærmere præsentation udover at de er kendte for ikke, at kunne noget.

4. Instagram

Josephine Skriver, Natasha Thomsen, Daily Watch, Nina Agdal og Fashionairy gør sig godt på billede mediet Instagram.

5. Facebook

Benjamin Lasnier, DJ Martin Jensen, Josephine Skriver, Volbeat og Caroline Wozniacki er mega influencers på Facebook.

6. Offentlige personer

Kongefamilien, Lars Løkke Rasmussen, Pia Kjærsgaard, Lego og Christian Stadil er personer/brands der har mange følgere.

Hvorfor influencers?

Influencers giver værdi til mange brugere på én gang, dette bevirker at der bliver/opnås en stor fællesskabs følelse.

Dette kan bl.a. opnås med User Generated Content – her er det brugerne der generere indhold, som man kender det fra alle sociale medier. Virksomheden/brandet går i baggrunden og lader brugerne promoverer deres produkter.

Fordelen ved dette er, at budskabet rammer den segmenterede målgruppe 100%, da målgruppen selv brander brandet.

Nye metoder er partnerskaber, som vi ser i forskellige co-labs, hvor brands går sammen om kampagner fx ure og biler.

Andre metoder fra influencerne kunne være promokoder, hvor du får 10%, hvis du liker mit billede!

Hvad er fordele og ulemper ved dette?

Dit produkt/brand får et “ansigt” og en smule stjernedrys – dette får andre til at opdage og synes godt om produktet/brandet.

De “rigtige” ansigter er meget dyre, samtidig med at de har et lavt touchpoint – med dette menes der, at de laver et opslag for dit brand og produkt og that’s it!

Brugerne som influencer?

Hvordan kan man få sine egne brugere til at være influencers?

Ved at bruge et specielt #hashtag og gå ind i de rigtige nichér.

Hvad er fordele og ulemper ved denne metode?

Det er dine følgere/brugere der tager ejerskab i dit produkt/brand. Det bliver deres! Du får et højt touchpoint.

Det kan være svært at styre sine brugere og få tingene i den ønskede retning, da brugerne bestemmer!

Former for influencers?

Der er 3 former for influencers.

Mega Influencers: Skuespillere, Reality- og SoMe-stjerner etc.

Makro Influencers: Meningsdannere, eksperter (5000+ følgere).

Mikro Influencers: Personer med 500-5000 følgere.

Disse 3 former har alle et forskelligt engagement i deres følgere.

Mega influencers har et stort antal følgere til eksponering, men et lille touchpoint.

Pro og cons?

Mega influencers:

Dyrt for eksponering, at bruge kendte er meget dyrt, men til gengæld opnår man en stor eksponering – dog får du kun ét touchpoint, da kendte ikke slår dit produkt op igen og igen uden betaling.

Det er godt for dit brand, da der kunne blive hype omkring det, men der er kun korttidseffekt.

Micro influencers:

Her er der en billig eksponering og mulighed for, at lave bytteaftaler fx S4S (share for shore).

Eksponeringen er lille eksponering, men til gengæld får du flere touchpoints, da du kan blive delt igen og igen.

Post’ne er også lettere at forholde sig til, da de er fra rigtige mennesker, som måske svarer på dine kommentarer.

Vigtige pointers i forhold til influencers marketing:

Hvis du kaster dig ud i influencers marketing, så vær tro imod dit brand – begynd ikke at like softdrinks, hvis du sælger biler, men bliv i dit segment.

Vær klar på at afgive kontrol, da det er brugerne da styrer flowet.

Husk at have tålmodighed, da dine tiltag ikke vil have effekt overnight.

Influencers marketing:

1. Hvad kan du tilbyde?

Hvad er dit produkt – er din målgruppe på den valgte platform?

Er det muligt at lave noget hype/event omkring brandet?

Vær kreativ – prøv at finde på noget ingen har gjort før eller noget som ingen i din branche har gjort før.

2. Find de rigtige influencers.

Micro, Macro eller Mega influencers? Det er op til dit brand og dit budget.

Brug #Hashtags til at segmentere dig korrekt.

3. Kontrollér dine influencers.

Brug et Excel ark eller CRM system til at holde rede på data fra dine influencers.

Sørg for at du får de indlæg du betaler for!

4. Mål effekten

Opsæt klare KPI’er for kampagnen, brug promocodes og lav evt. konkurrencer.

Disse setup kan hjælpe med at måle effekten af kampagnen.

5. Learn & repeat

Lær af dine tiltag og gentag det der virker 🙂

Rigtig god fornøjelse med din influencer markedsføring.