Køber du mere fast food end planlagt?

Bruger du nogle gange flere penge på fastfood end du ønsker?

Det er ikke sært for de bruger nogle smarte tricks til netop dette.

Her vil jeg afsløre nogle af disse tricks – måske de kan bruges i din forretning.

Fastfood skulle gerne være nemt og billigt. Nemt ja, men billigt ikke altid for tit bruger man flere penge end man oprindeligt havde budgetteret. Du er ikke alene om dette og her er nogle af de tricks som fx Burger King og McDonalds bruger for at få fat i dine penge og få dig til at bruge mere end forventet.

 

De mange muligheder

Fastfood handler om deals. Coinoffers, meal kombinationer, free-deals og meget mere. Lad os sammenligne fastfood restauranter med en a la carte restaurant.

OK – dette er ikke en helt rimelig sammenligning, men det illustrerer meget godt en forskel. Helt sort/hvidt.

A la carte restauranter har ordentlige / enkle menuer, der er sirligt opstillet på et menu kort – valgene er enkle og æstetiske. Opstillingen er uden billeder, hvor skrifttypen alene skal “sælge” varen og der er intet hierarki i forhold til pris og beskrivelse, det er samme størrelse.

Fastfood restaurantens menu’er er rodede / larmene og uoverskuelige med et utal af valg og kombinationer. Opsætningen er store billeder af produkterne og der bruges ofte farver, som rød, gul og orange. Hirakiet er store billeder og små priser, med billedet til venstre og prisen til højre, så det følger læseretningen. Dette ikke uden grund for det er de store billeder, der sætter gang i hjernen – specielt hvis du er sulten. Er du ikke sulten – kan disse lækre billeder kickstarte sulten. Denne taktik har været brugt siden 80’erne og tilgangen er simpel, billig med stor lys tekst.

 

Trick prisen

Et andet trick er prisen. De fremstår tit som komma-95. Det er et gammelt salgstrick der får varen til at virke billigere end den er og igen har læseretningen venstre mod højre betydning.

Tit bruger fastfood restauranter også tilbud som fx få en stor gang pommes frites for 5 kr. ekstra til din menu. Dette er for at fastholde kunderne og de føler en besparelse i forhold til den “oprindelige” menu, men der betales jo mere.

 

Forvirrende layouts

Med deres forvirrende menu layouts med deres store produkter og lille pris er det ofte svært at finde ud af præcis, hvad du vil have. Desuden er der afbilledet mange menu’er eller de kører skiftevis på store displays.

Menu’erne er desuden nemmest, at se ved kassen og der er det tid til at bestille. I den situation kan man godt blive presset, da der er flere ventende kunder bag én og så bestiller man hurtigt en menu og det er måske en XL og man ville bare have en almindelig.

Derudover er der kommet tast selv displays. Her kan man stå i fred og ro og vælge, men … hånden på hjertet! Hvormange bestiller ikke mere end man oprindeligt havde lyst til.

 

Skal du have noget at drikke til?

Hvornår var du sidst på fx KFC og bestilte 1 burger?

Ikke vel? Det er faktum, at fast food restauranter tjener mere på kunder, der køber flere produkter. Produkter som sodavand giver en større profit end fx burgers. Derfor gør de alt for at sælge dig en sodavand også.

 

Når sulten melder sig

Det er altid muligt at købe fast food. Deres køkkener kræver ikke uddannet kokke-personale. De har ofte i større byer døgnåbent – ligesom de serverer morgenmad.

Så husk næste gang sulten melder sig og du rammer en drivethru, så har de masser af store lokkende billeder af deres produkter og dem kan mange ikke stå for og derfor skal man lige forbi og have et meal efter arbejde – inden man kører hjem til aftensmaden.

 

Mange gratis tilbud

Fast food restauranterne er eksperter i at få lokket kunderne indenfor. Deres reklamer bombardere dig med alt fra kæmpe skilte, plakater, tv reklamer og til reklamer på nettet. Man kan ikke slippe for at se mindst en fast food reklame i døgnet – medmindre man opholder sig i en outback eller noget lignende.

De lokker med – køb en og få en gratis – så køber du sikkert noget at drikke også – og hov, så kan du lige lave det hele om til en meal med pommes frites for 10 kr. mere.

De har også Coinoffers eller gem bonen og få en cheeseburger gratis i løbet af ugen. Der findes også kæder der stadig har stempel kort med køb 9 og få nummer 10 gratis.

Dette kan koste både på pungen og helbredet.

Pungen fordi fast food menuer ikke er billige, det er som regel kun desserterne udenfor menu der kan fås for under 20 kr. En typisk menu koster i gennemsnit 70 kr. Dette er en stigning på over 50% i løbet af det sidste årti.

Helbredet går det selvfølgelig også ud over, da man tit overspiser, fordi man køber en XL menu fremfor en almindelig.

 

Den “billige” løsning

Fast food kan være den billige løsning, MEN kun hvis du formår at bekæmpe alle de psykologiske marketings tricks, som bliver sat i spil når du kommer ind af døren. Disse tricks er kun sat i verden for at du skal bruge flere penge.

Mange giver den også gas på fast food restauranter, fordi det er noget de ikke besøger dagligt. Så mener mange de godt kan forkæle sig selv og bruge lidt ekstra. Desuden er det brugt meget efter sport på vej hjem, fordi klokken er mange og det er sent at lave mad.

Derfor tænkt dig om næste gang du er på fast food restaurant og overvej evt. om du kan bruge disse pointers i din forretning.