Det er det første af 3 indlæg om farver.
I dette første indlæg vil jeg fortælle dig om farvers betydning og hvordan disse tolkes eller kan tolkes.
Denne viden er vigtig – især når du skal brandes og have din/din virksomheds DNA på plads, da det er denne der kendetegner dit brand.

Dit brands farve

Dit logo er ofte det første kunder ser på dit website, visitkort, firmabil eller skilt.
Dit logo er dit brand og dette hjælper med at identificere dig, dine produkter eller services. Nå kunderne tænker på din virksomhed vil noget at det første de husker være dit logo.

Alle elementer i dit logo er derfor vigtige inkl. dets farve.
Derfor vælg farve med omhu, fordi dit logo siger meget om din virksomhed.

Psykologien og følelserne

Der ligger masser af psykologi og følelser bag farvernes betydning for dit brand.
Men det er stadig til diskussion – hvor effektive disse er?
Når videnskabsmænd studerer hvilken farve der passer bedst til en virksomhed skal have disse faktorer med i deres betragtning. Det er fx personlige preferencer og “farve” erfaringer der har indflydelse på hvordan en farve modtages af forskellige personer.

Hvad betyder det for et logo?
Det gør design processen vanskelig og langt fra ligetil. Her har et par pointers der gør det nemmere at bruge farver i dit brand og dermed styrke dets image.
Med et styrket image er det også nemmere at tiltrække potentielle kunder.

Farver der er gode til branding

Selvom forskellige farver giver forskellige følelser hos forskellige personer, så der er mange forskelle man skal have med i sin proces – når man designer et logo.
Forskning har dog – trods disse forskelle – vist, at personer  danner sig et indtryk af et produkt/tjeneste pga. farven i 90% af alle tilfælde.
Denne forskning er lavet på University of Winnipeg.

Et eksempel på denne forskning kunne være, hvis du sælger fiskegrej til havfiskeri.
Her ville en lilla farve med krydret med rosa være malplaceret.
Her vil en mere solid og  robust farve egne sig bedre som fx sort, brun eller mørkgrøn.
Det samme gælder dit logo/brand.
Tænk på signalet du prøver at sende og find en farve som personer kan associere sig med.
*Forbes har kigget på de mest brugte farver i forbindelse med virksomheder. Denne viden kan også bruges til logo/branding.

Here we go!

Grøn

Grøn ses som en kreativ farve og de fleste kan lide farven.
Farven forbindes ofte med naturen. Eksempler på hvor grønt gør sig godt i branding er foods-sektoren – man tænker frisk og sundhed.
Forstil dig et food-logo i brunt. Det bliver nej-tak herfra.

Rød

Forbes påpeger kraften i denne farve og hvordan den får folk til at træffe hurtige beslutninger. Nogle undersøgelser har vist at farven starter sult.
Tænk McDonalds og man tænker rød. Mange restauranter bruger røde og hvid ternede duge.

Lyserød

Lyserød/pink ses ofte som en sød og feminin farve.
Hvis du vil vise en blød side så brug denne farve. Den tiltrækker kvinder og børn.
Barbies logo kunne man ikke forestille sig i en anden farve.

Sort

Det altid sikre valg, hvis du vil udtrykke alvor og styrke.
Farven er god til forretningsmænd, styrketræning eller seriøse emner.
Et simpelt sort logo er tit det enkle og perfekte valg.

Blå

Blå er en farve mange bliver tiltrukket af.
Hvis din virksomhed har en bred målgruppe, kan blå være et godt valg til at lokke kunder til.
Fx et firma som General Electric, som laver elektroniske apparater til hjemmet. De vil gerne nå ud til en så bred målgruppe som muligt på tværs af geografi og samfundslag.
De har valgt deres logo er blåt, fordi det appelerer til flertallet.

Lilla

Lilla er normalt forbundet med rigdom, succes og kongelige.
Denne farve er god hvis du tilbyder financielle tjenester eller rådgivning.
Tænk advokater – mange sværger til denne farve.

Orange

Dette er en glad og legende farve.
Denne farve bliver betragtet som ung, frisk, kreativ og engagerende.
Så er du i mediebranchen vil denne farve være en godt valg.

Gul

Gul er betragtes oftest som sol, frisk og energi.
Trods disse positive plus-ord er der mange som ikke kan lide farven.
Et kig på farvepræferencer viste, at gul er den mindste favorit i typiske logo farver.
De eneste farver, der var placeret efter gul, var hvide og grå.
Brun landede med gul på 3%.
Derudover kan gul være svært at se online og på print – specielt med en hvid baggrund.

Som du kan se, er der meget at overveje, når du vælger en farve til dit logo.
Før du træffer den endelige beslutning på farven til dit logo, skal du overveje det faktum, at modige farver fanger folks opmærksomhed, men kan også ses som værende påtrængende. Dæmpede toner er mere sofistikerede, men kan “drukne”, hvis de har hårde modstykker.

Uanset hvad – så skal du bestemme – hvilken farve, der virker for dit brand.

*Forbes er et amerikansk erhvervsmagasin der i 1917 blev grundlagt af B.C. Forbes. Magasinet udgives fra New York City og ejes stadig af familien.
Forbes er særligt kendt for deres lister, deriblandt især deres årlige liste over verdens rigeste mennesker. En anden af magasinets lister hedder Forbes 500, og den afspejler verdens største firmaer (baseret på omsætningmarkedsværdiindkomst og aktiver), og listen er dermed ikke den samme som Fortunes Fortune 500 der kun er baseret på omsætning.
Magasinet udgives også i forskellige andre regionale udgaver, deriblandt en europæisk.