Hvad er et godt logo?

Et logo er dyrt både i tid og penge, derfor er det også vigtigt, at det rammer plet første gang. Når du har accepteret et logo til et brand er det også accepteret til forretningen og alt, hvad der kobles til dette logo – vil blive koblet til brandet og forretningen.

Lad os se på et par facts omkring et logo! Det er alment kendt blandt grafiske designere at et logo skal være unikt, skalérbart, simpelt og fungere negativt (monochromt). Disse regler er indiskutable, men der er mere i et logo end dette.

Med platforme/værktøjer som 99designs, Upwork og andre platforme, der tilbyder vector-grafik til download – gør det muligt at finde et “awesome” logo, men her er der ikke tænkt på brandet eller personen bag – kun på et visuelt ikon, der ikke tager udgangspunkt i person, virksomhed eller produkt.

 

Hvad er logo’ets funktion?

For at forstå et godt logo, er man nødt til at se på hensigten. Et logo er et værktøj, som sætter betingelserne for, hvordan dit produkt eller service adskiller sig fra dine konkurrenter og det gælder dit brands unikke identitet i måden din emballage, annoncering, hjemmeside mm. differentierer sig på – i forhold til konkurrencen.

Havde vi ikke logo’er og branding ville det være svært at se, hvem producenten af et produkt var. Vi skulle læse hele labelen på hvert enkelt produkt. Vi kunne kun basere vores valg på funktionen af et produkt og ikke producenten. Dette er et Marxistisk drømmescenarie, at alle produkter, restauranter, firmaer osv. har samme udtryk i tekst og farve. Ville det ikke være en kedelig verden at leve i? Derfor er genkendelse og det at være unik en vigtig del af branding.

Konklusionen er, at et logo i dens unikke udtryk (i dens enkle form) – er det der kræves, for at kommunikere sit brand, produkt eller service.

Logo’er er vigtige fordi produkter og brands er erstattelige. Et godt eksempel er cola – Coca Cola og Pepsi er stort set ens produkter. Begge produkter er cola (smagen kan diskuteres af kendere), der er samme indhold i en dåse og indhold af sukker og væske er stort set det samme. Dette gør at det er brandet, der afgør om det er den ene eller anden, forbrugeren vælger.

Den klassiske måde disse brands arbejder på, er via logo og deres visuelle identitet. De fortæller en historie med deres logo – deres logo er genkendeligt og forbrugeren ved, hvad det indeholder. Brands fortæller en historie.

McDonalds fortæller deres historie via deres visuelle udtryk – dette gælder facaden, skiltningen, bannere, drikkekrus, interiør osv. I deres annoncer fortæller de historien om glæde og ungdom. Logo og visuel identitet er alt, hvad branding handler om.

 

Logo’ets egenskaber

For at et logo er godt i forhold til branding, kræver det fire egenskaber.

 

  1. Kendskab
  2. Stabilitet
  3. Ejerskab
  4. Bemærkelsesværdig

 

1. Et logo skal kunne gengives ud fra hukommelsen

Hvis du kan få en person til at gengive dit logo ud fra hukommelsen, så er det godt. Tænk på Nike swush’en, McDonalds buer eller Adidas’ tre striber. Disse er simple og nemme at huske og alle kan kopiere dem. Hvis et logo ikke kan kopieres ud fra hukommelsen, er det et tegn på, at det ikke sætter sig fast i hukommelsen og enten er for kompleks eller detaljeret.

Kopi-testen ud fra hukommelse er noget man altid bør tænke på, når det gælder logo-design. Det er her det bliver svært for designere – det skal være nemt, at huske og unikt.

 

2. Et logo skal være stabilt som et hus

Forstil dig dit logo, som en hus/bygning. Bygningen skal være stabil. Logo’et skal fremstå skarpt og stærkt? Det skal være symmetrisk og i balance? Mennesket er tiltrukket af symmetri.

Husk på – selvom vi er tiltrukket af moderne og kendte former, er vi stadig tiltrukket af nye former – specielt indenfor kunst og natur. Så et logo skal både være moderne, stramt og nyt. Her er udfordringen. Hvordan laver man noget, der er nyt, unikt og simpelt? Svaret er – det tager tid og en indlevelse i konceptet (brandet).

Dit logo skal stå stærk, symmetrisk og stabilt ellers vil det virke svagt.

 

3. Ejeren eller grundlæggeren skal elske det

Når en virksomhed bliver grundlagt, er det første man gør, at hooke sig op med en designer og få lavet et logo og visuel identitet.

Her er det vigtigt, at designeren – ikke designer for sin egen skyld … men for brandet. Det vil sige læg smag og behag til side og sæt dig ind i brandet/konceptet/produktet. Husk, at i sidste ende, er det kunden der bestemmer ud fra sin smag. Derfor er det vigtigt, at man har de rigtige insights på plads. Her bliver design-processen vigtig.

Uden en god proces for dit logo – er designet intet værd. En god proces er derfor lytte, foreslå, præsentere og argumentere for sit design.

Grunden til at grundlæggeren skal elske logo’et er selvfølgelig, at hvis han tvivler på sit brand. Eller hvis han ikke kan lide det, vil han tvivle og have svært ved at sælge sit brand. Det betyder, at det er designerens ansvar at sætte sig ind i brandet og finde den rigtige løsning for grundlæggeren eller ejeren af brandet.

 

4. Logo’et skal være bemærkelsesværdigt

Kendte logo’er er ofte tvetydige, spændende og bemærkelsesværdige. Nogle mener, at et logo skal have direkte forbindelse til et produkt eller service, dette er ikke rigtigt. Ingen behøver at kigge på et logo og vide helt nøjagtigt, hvad virksomheden laver. Man skal have i tankerne, at et logo – godt kan have en abstrakt betydning i sin enkelthed. Helt basic er idéen, at mennesker godt kan lide gåder og overraskelser – dette kan få folk til at dvæle lidt længere ved logo’et og dermed sætter det sig bedre fast i hukommelsen.

Fakta er at bemærkelsesværdige designs, reklamer og historier spredes viralt. Folk ser eller bruger noget, de fortæller om det til deres venner, og så spredes det. I dag vil annoncører ikke liste alle grunde til, hvorfor du skal købe noget – de skaber noget, der er sjovt, interessant, dramatisk og kraftfuldt, så du vil dele det – med dit netværk.

Logo’er kan have samme tilgang – ved at de er bemærkelsesværdige og interessante nok til at folk vil tale om det og dele det.

Når et logo bliver så interessant er det godt for forretningen. Folk snakker om FedEx’s logo, fordi de kan sætte sig ind i meningen/idéen med pilen. Kreativiteten og udfordringen med at indarbejde dobbelt betydninger i et logo, er en fantastisk måde at skabe noget, der er spændende og mindeværdigt. Tvetydighed sikrer også levetid. Forestil dig, at Apples logo var et billede af en gammel computerskærm – de ville være tvunget til at ændre logo, fordi de i dag laver flade skærme, tablets og smartphones. Derfor er bogstavelige logo’er mere skadelige for et brand end den værdi de var tiltænkt, at skulle tilegne dem værdi – samtidig med, at de er afskåret fra fremtidige markeder.

 

Konklusion

Inden designere får legende status, og kan begynde at arbejde som Paul Rand, der fik $ 100.000 af Steve Jobs for Next logo’et i 1986. Hvad mere sigende er, at Paul Rand kun gav et design forslag til Jobs. Rand gjorde op med designpolitikken og gjorde det til hans mission, at søge kunder, der værdsatte hans ekspertise. Steve Jobs vidste, som de fleste gode iværksættere, hvordan man vælger og stoler på talentfulde mennesker – og lader dem gøre deres arbejde.

Dårlige iværksættere kan ikke stole på nogen, og dermed tilskynder de sig til mikro-managing, i hver eneste del af virksomheden. Virksomhedsstiftere skal, derfor bruge mere tid på at vælge de rigtige mennesker og bruge mindre tid på at administrere dem. Der er en forskel mellem store ledere og store egoer. Hvis du leder efter et ekstraordinært logo, skal du finde en fantastisk designer, der sætter sig ind i dit brand eller produkt og lade ham om, at designe dit brand og ikke købe et tilfældigt design til $ 5 på nettet.

For de $ 5 vil ALDRIG kunne tilføre dit brand værdi.