Hvad bliver trenden for webdesigns i 2019? 

Trends og tendenser kan vi kun spå om … 

… men, jeg vil godt give et bud på, hvad jeg tror vil rykke. 

Typografi 

Jeg ved ikke om alle kender reglerne for typografi – næppe? Der skal man vist være mere end almindelig interesseret i skrifter. Indtil nu … har reglen været serifer/fødder var kun til tryk, men nu kommer det også mere på websites og grunden til dette er nærvær. 

En grotesk skrift har en tendens til at være “hård” og korrekt, dette bryder flere og flere op med. 

Dette skyldes bedre opløsning … i “gamle” dage kunne serifer godt blive fnidrede. 

Google Fonts er en god partner – som også kan bruges analogt og derved holde sammen på dit samlede CVI. 

Grafik og farver 

Sort/hvid bliver et populært farvevalg og bruger man lidt farve ved siden af giver det en stærk kontrast, som kan få den besøgende op af stolen. 

Man kan med fordel lave enkelte billeder med farvet overlay. 

Grafikken er organisk med få farver og bløde former … SLUT med de skarpe kanter. Det skal være simpelt og rent. 

Video 

Video, video, video sådan var det i 2018 og sådan fortsætter det i 2019. 

Dette er vigtigt content til de besøgende – da størstedelen 80% eller flere er on-the-go – de sidder med en mobilenhed og gider ikke læse … og dog …  

… HUSK undertekster på din video, da mange ikke har lyd på! 

Et andet must i videos er glitch effekter i video eller intro til din video – det er moderne og giver et fedt udtryk og vækker seeren, da det giver indtryk af at noget er i stykker. 

Interaktion 

Vi kender alle lyden af pippet når vi er på Twitter – det er en interaktion og det bliver også noget vi skal holde øje med på websites i 2019. 

Dette behøver ikke være lyde, det kan også være en anderledes markør/curser eller animationer. 

Dette gør sitet smartere og provokerer måske brugeren en smule – så opholdet bliver længere, da man lige skal greje, hvad det er der sker. 

Chatbots 

I år bliver det chatbots år – primært pga. AI og machine learning, som gør chatbots mere intelligent og effektiv. 

Chatbots vil være at finde på flere websites og de vil være customized til det enkelte site, fremfor standarder. De bliver små maskotter, der inviterer til interaktion med lyse/skarpe farver, der giver god kontrast til websites sort/hvide univers. 

Minimalisme 

Websites bliver æstetiske, tidsløse og klassiske. Jo færre elementer – jo bedre. At have få elementer giver brugeren/den besøgende færre valg og vedkommende opnår en bedre UX-oplevelse. 

Less is more – ja, jeg ved godt det er slidt … men det virker! 

Der hvor sitet kan sprælle er i content og interaktionen. Desuden egner minimalistisk design sig også super til de få farver og den simple grafik. 

Navigation 

Mobilefirst – ja, det er hørt før … men jeg siger det lige igen … mobilefirst. Det er 80% – mindst. Det vil sige alt ligger i tommelfingeren … på den højrehånd, med mindre du sælger varer til venstrehåndede! 

Det betyder, at menuen skal ligge nederst i venstre hjørne på mobile enheder. Dette er selvfølgelig svært at optimere, da alle brugerne vil bruge deres enhed forskelligt – nogle bruger højrehånd, andre venstre og nogle begge. 

Dette er som sagt mine inputs for webdesign 2019 om det går sådan vides ikke, men jeg er næsten sikker på at et par af disse tendenser bliver til noget, de er der allerede 👍🏼