Mailchimp

Mailchimp er en mailserver platform, der super velegnet til email markedsføring.

På Mailchimps website skriver de bl.a. om sig selv:

Millions of people and businesses around the world use MailChimp, which has been around since 2001. The company started as a side project funded by various web-development jobs. Now we’re the world’s leading marketing automation platform, and we send more than a billion emails a day. We democratize technology for small businesses, creating innovative products that empower our customers to grow.

Dette siger lidt om deres størrelse på markedet.

I gang

Når du går igang med email markedsførring er det vigtigt, at du tilsidesætter egne behov og sætter dig i kundens.

Så det første du skal have for øje er: Hvem er modtageren?

Det er ikke ligegyldigt, hvem der modtager, hvilken nyhedsmail. Så en god øvelse er at finde ud af hvem der ens målgruppe.

Du kan have flere forskellige målgrupper, der modtager forskellige tilbud. Det dur ikke, at Hans på 35 år modtager samme nyhedsmail, som Oda på 76 år. Da deres interesser og livsstil vil være vidt forskellige.

Det er muligt, at lave forskellige målgrupper i Mailchimp vha. sub-receivers.

Dernæst skal vi have defineret: Behovet?

Kunden og dennes behov er ALTID vigtigst.

Husk det er ikke dine behov kunden vil dække, men egne behov. Spørg derfor dig selv: “Hvad er vigtigst for min kunde? Hvilke behov vil kunden have dækket?”

Send ALTID KUN emails under denne præmis.

Sidste definition på en email kampagne er: Gør dit content forståeligt?

Indeholdet er vigtigt og indholdet skal være forståeligt ellers lander din email i papirkurven.

Det vigtigste ved dit indhold er også, at du målretter det til dit segment. Dvs. sprog, content og evt. freebie skal passe med modtageren.

Freebie er indhold, der skaber værdi for modtageren fx. ebog, billede eller template. Dette er altid en digital feature der downloades enten fra emailen eller ved signup.

3 steps til succes

Der er tre steps du skal igennem for at få succes med din email markedsføring.

Strategi

Læg en strategi for din kampagne. Du skal være opmærksom på, hvornår dine læsere er “på” og hvad de reagerer på.

De fleste tjekker mail om morgenen, det er et fast ritual for 58% at tjekke mail enten via smartphone, tablet eller computer om morgenen. Så det er en god idé, at sende et godt tilbud afsted om morgenen.

Noget andet er selve købsfasen – den er først aktuel om aftenen, hvor der bliver handlet mest på nettet ved 21 tiden.

Så bliv opmærksom på dine læsers/kunders vaner. De er vigtige for din strategi.

Psykologi

Du skal være skarp på dine målgrupper, dernæst skal du bruge din viden om dem til at trykke på de rigtige knapper. Disse knapper kunne være alder, hobby, økonomi, familieliv osv.

Andre gode virkemidler er “call-to-action”, så brugeren bliver aktiv. Dette kunne fx. være “read more” e.l.

Storytelling er også et godt psykologisk middel, da det får læseren til at kende dig mere intimt/privat. Du skal tænke H2H (Human to Human), når du udsender emails. Brug en historie. Din historie.

Det er også vigtigt ikke, at bruge man – men istedet du – gør det personligt.

Brug “nyhedstrekanten” -> start med nyheden, dernæst fortæl om baggrunden og beskriv detaljerne til sidst.

Et andet godt parameter at bruge i sin storytelling er Tintin modellen. Den går kort fortalt ud på, at hvert afsnit slutter med noget spændende (en ciffhanger) som man først får afslutningen på i næste afsnit.

Dette hedder Tintin modellen fordi hver side i et Tintin hæfte slutter en cliffhanger, så du er nød til at læse videre. Modellen refereres også nogle gange til The Bucket Brigade.

Kom i gang!

Sæt kampagnen i gang og indsaml data og brug dem. Lær af fejl og bliv klogere for hver gang.

Målsætning

Det er vigtigt at din målsætning er realistisk fx. x-antal skal læse, x-antal skal trigges til “call-to-action” og x-antal skal købe. Det opsættes i et skema som KPI’er.

Bogfør det i en eller anden form, så har du dokumentation for, hvad der virker.

Det er vigtigt, at du skaber værdi for kunden og ikke laver “push” marketing, da det tit skræmmer kunder væk.

Hvordan opbygges Mailchimp?

Strukturen i kampagnen er i grove træk en hoved-mail og derunder har du sub-mail for dine enkelte målgrupper.

Der skal opsættes en autoresponder for et ordentligt flow. En autoresponder er et emailsystem, der automatisk kan sende emails til abonnenter med jævne mellemrum uden man selv skal ind og aktivere systemet hele tiden.

Her er gode råd til opbygningen af email markedsføringen:

Layout

Sørg for at det er ordentligt, indbydende og æstetisk. Få evt. en grafiker til at sætte skabelonen op.

Lixtal

Brug et enkelt sprog med lave lixtal og undgå for mange fagudtryk.

Afsnit

Lav korte og præcise afsnit med korte sætninger. Dette øger læsbarheden.

Fakta

Hav styr på fakta, dette øger troværdigheden.

Tone of voice

Vær høflig, venlig og menneskelig. Sprogbruget kan været ifht. målgruppen.

Pin ud

Brug bullets og kolonner – det gør det nemmere at overskue.

Retskrivning

Ingen stave- eller grammatiske fejl.

Kampagner

Arbejd i kampagner. Tal for en ting den ene uge og for noget andet den næste uge.

Evaluering

Husk at evaluere din kampagne, hvad er godt og hvad er skidt?

Planlægning

Planlæg kampagnen i god tid. Sæt den nødvendige tid af og følg planen.

Så nu er du klar til at maile med aben – god fornøjelse 🙂