Skip to content Skip to footer

Designtrends 2022

Pandemiens indvirken på trends!

Pandemien har bidraget til massive ændringer i, hvordan forbrugerne reagerer på grafisk design. Bl.a. har Adobe meldt ud, at farverummet i deres programmer er steget med 17%. Det vil sige, der bruges 17% flere farver i grafisk design. Dette skyldes nok, at der er et behov for mere positivet, da farver jo bringer følelser op i folk. Så det er måske det eneste gode vi får ud af denne pandemi?

Hvad bliver tendensen så i 2022?

Den grafiske designverdenen bevæger sig normalt ikke hurtigt. Trends kommer og går, men de optages typisk langsomt. De bliver opbygget over mange år, hvor det oftest kun er firstmovers, der kender dem/bruger dem i starten. De transformerer sig langsomt over i dem, der kom før dem, for at fortrænge de gamle helt.
Men tiderne er ikke normale. Efterhånden, som vi har forsøgt, at forstå vores nye virkelighed, er nogle tendenser kommet og gået så hurtigt, at vi næsten ikke har bemærket, at de eksisterede. Sidste års forudsigelser er allerede blevet ofre for endnu nyere tendenser.

Det skyldes nok en nemmere og nemmere tilgang for designere til det evigt voksende “katalog” på internettet over nye designtrends.

Mens det er tumult-agtigt for samfundet, medfører perioder som disse næsten altid en ny generations definerende omarbejdning af kreativitet, hvor de gamle metoder fordamper for at give plads til det nye. Det er spændende, og det varsler en mulighed for at forgrene sig og skabe designs på måder, vi aldrig har turdet før.

1. Bevægelse

“Tommelfingerstoppende indhold” er en meget elsket sætning af folk på Facebook. Deres teori er, at for, at skabe en effektiv online kampagne, skal du være i stand til at stoppe en person fra uendeligt, at scrolle til, at de engagerer sig i dit indhold og klikker videre til dit websted.

Selvom sætningen har stået på over længere tid – har, hvad der er “tommelfingerstoppende indhold” ændret sig betydeligt gennem årene.

I dag, hvis du ønsker at nå nye kunder, vil statisk indhold ikke længere gøre det. Bevægelse og animation er blevet så vigtige elementer i onlineoplevelsen, at alt mindre effektivt ikke er en mulighed.

Fra et brands perspektiv er opbygning af et bevægelsessprog endnu en måde at skelne sig fra konkurrenterne på og give kunderne mulighed for, at identificere sig fra konkurrenterne.

Facit er: Bevægelse, herunder i grafisk design, er nu en integreret del af et brands værktøjskasse.

Hvis du er designer, og du ikke er dykket ned i bevægelse endnu, så vil forståelsen af ​​det grundlæggende i bevægelse, rytme og timing blive lige så kritisk som layout, typografi og form. Nu er det tid til at omfavne de digitale medier på en ny måde.

Denne video til illustration er venligst lånt af Shutterstock

2. Generation Z overtager stafetten

Vi er ved en interessant skillevej, hvor en større generation sender stafetten videre til den næste. Millennials er måske ikke længere de nye børn på blokken, men deres påvirkninger og forhåbninger definerer stadig en stor del af, hvordan vi fungerer som samfund.

Samtidig begynder Generation Z, at vise sin autoritet og kræver ændringer over hele linjen i – samfund, miljø, mangfoldighed og politisk forandring, for ikke at nævne æstetik, design, mode og identitet.

Men i en verden, der er blevet vendt på hovedet, begynder sådan en seriøs, klinisk, næsten ærbar æstetik at føles gammel. Selv Apple er vendt tilbage til sin mere farverige, sprudlende fortid – i et forsøg på at omarbejde sig selv til den moderne æra.

Det mere kaotiske og mættede design vil udentvivl få sit indtog i 2022, da den yngre generation prøver at præge verden efter sit billede. Man ser dette ganske tydeligt i gamer verdenen, som har benyttet dette i et par år.

Forvent en masse Internet 1.0 design, neon og uregelmæssig tilgang til komposition.

grafarazzo-gen-z-3-min
Eksempler på Generation Z’s indflydelse på design i 2022

3. Øko-æstetik

Miljøhensyn er ikke noget nyt og vil kun blive intensiveret, som tiden går. At farve kampagner grønne og udtryk din kærlighed til planeten er kommet for at blive.

Men nu har vi et ord for disse bestræbelser – greenwashing – og offentligheden bliver mere og mere højrøstet i at pege på, hvor de ser det. De skilter sig med disse brands på deres egne medier.

Design har en indflydelsesrig rolle i den måde, hvordan brands imødekommer dette på. Emballage er et stort udviklingsområde, hvor bæredygtige materialer, blæk og finish får en stadig større betydning.

Forvent at se fokus på biologisk nedbrydelighed, ikke-permanent blæk og finish – og et skift fra selvforkælelse, selfies og perfekt design til en mere fællesskabsbaseret tilgang til det visuelle, æstetik og motiver.

Øko-æstetik ifløge 2022

4. Kreativ typografi

Med så store samfundsmæssige og miljømæssige skift, er de mindre detaljer i design stort set gået ubemærket hen. For eksempel har typografi gennemgået en forandring af spektakulær bredde – tilsyneladende – mens ingen kiggede.

I begyndelsen af ​​2010’erne handlede det om brutalisme, så fire-fem år senere var det retro-skrifttyper og en maksimalistisk tilgang.

I 2022 vil typografien udvikle sig igen.

Brugerdefineret typografi og serif-skrifttyper vil få en renæssance. Serif-skrifttyper – ofte betragtet, som for primitive til at tage plads i moderne design – er ikke længere defineret på denne måde. Idiosynkratisk genfødsel giver kategorien et nyt liv, der giver en tiltrængt “ryst af posen” i de til tider homogene valg, vi træffer med vores typografi.

Væk er den overdrevne afhængighed af Helvetica og den uendelige række af replikas, den har affødt. Drevet af de æstetiske præferencer fra Generation Z er 90’erne tilbage med et brag og vil uden tvivl definere, hvordan denne nye interesse for typografi udvikler sig.

Kreative typografi trends i 2022

5. Cyberpunk

Cyberpunk ville være i centrum i 2021. Det skete ikke! Fordi trenden blev fortrængt af andre – relateret til miljøet og pandemien – som tydeligere definerede den måde, verden udviklede sig på.

Men krystalkuglen forudser, at tendensen stadig kommer, blot et år senere.

Med Facebooks annoncering af metaverset – en virtuel verden, hvor AR og VR er fremtrædende – er der god grund til denne forudsigelse. Deres idé er at omarbejde internettet til en fuldstændig fordybende verden til både arbejde og leg.
Tænk The Matrix, men forhåbentlig uden faren.

Og på baggrund af The Matrix er der grund til vores forudsigelse. En af de mest populære og æra-definerende film-franchises er tilbage med en helt ny udgave i slutningen af ​​december 2021.

Sidste gang var denne franchise ansvarlig for et samfundsmæssigt skift i overbevisninger, teknologi, vores forståelse af vores plads i universet, mode, design og filosofi. Dengang blev dens indflydelse undervurderet, så den fejl begås ikke denne gang.

Forvent en del cyberpunk-motiver og stilarter, da brands håber at udnytte den goodwill, der er skabt i og omkring udgivelsen af ​​filmen. Og efterhånden som AR og VR bevæger sig fra “pipe dream” til levedygtige metoder, der interagere med hinanden, kan du forvente, at dette nye paradigme vil skabe interesse for cyberpunk.

Matrix og Cyberpunk er en tendens der også vil præge 2022

En ting mere …

Du har måske bemærket, da du læste denne artikel, at der er en ret stor vægt på især én farve: Pink!

Dette er ikke en tilfældighed. Pink vil være en af ​​de hotteste farver i 2022.

Du må gerne tænke lyserødt i din næste kampagne. En farve, der har været splittende i fortiden – for bare fem år siden var pink ikke en seriøs udfordrer til et professionelt mærke – men langsomt er pink er nu ved at blive en favorit.

Sidste 2022 forudsigelse herfra: Vær kreativ, vær vild, vær pink.

Hop til top