Hvad er brandværdi?

Forestil dig Maersk uden stjernen, Mikkeller uden Henry og Sally eller McDonalds uden Bue. Det ville blot være et shippingfirma, en øl eller en burger bar.

Det er deres identitet, der giver dem værdi. Deres genkendelighed.

Dette blandet med værdier som fx bæredygtighed eller humanitet som fx employee branding.

Derfor er dit brand vigtig og derfor skal det have værdi for ikke at drukne i mængden.

De 3  eksempler er gode – vi kender dem alle. Deres identitet er klar og tydelig og de har kæmpe brandværdi for dem. Da ved deres logos tilstedeværelse på fx banner giver dem værdi og genkendelighed.

Dit brands identitet kan holde i mange år, men hvis din virksomhed vækster, vil der komme et tidspunkt hvor … man kan sige … identiteten vokser fra brandet og der skal ske noget nyt. Det kan være brandet bevæger sig i en ny retning eller det fusionerer med et andet brand, så det kræver et nyt logo og identitet.

Når dette sker er det vigtigt, at cutte alle bånd til det gamle. Få det væk. Udskift gamle skilte, fjern gammelt brevpapir, udskift arbejdstøj med den gamle identitet osv. Hvis ikke vil det forplumre billedet og din værdi forsvinder. Det er der mange der glemmer.

Derfor er det vigtigt at du tager dit brand til gennemsyn engang i mellem og ser om der ligger noget gammelt nogle steder. Det kunne fx være dit firmas profilbillede på sociale medier, der er i en gammel streg eller farve. Intro til video med gammelt logo også selv om det kun er til internt brug. Man skal være konsekvent på alle platforme både interne og eksterne.

Husk det er dit brand og dig der skal holde alle platforme opdateret med dit brand. Det er brandværdi.

grafarazzo_blog-brandvaerdi

Her ser du et billede af branding der ikke er konsekvent. Det er den samme institution og de to bygninger ligger blot 200 meter fra hinanden.

Det øverste foto er det gamle logo og det nederste det nye. Hvor mange tænker: “Det er samme institution” eller “Er det samme institution?”.

Her bliver det mudret, da de ikke har lavet et clean cut.

Undgå mudder – det giver dit brand mere værdi.