Dette indlæg handler om Branding.
Først vil jeg fortælle lidt om Branding og til sidst i indlægget vil jeg give dig 4 tips til hvordan du kan påvirke din Branding. Så du kan ende som et stærkt brand.
Branding er for alvor kommet på læberne i erhvervslivet.

Hvad er så det dér Branding?

Branding er virksomhedens profil, og det grundlæggende i branding er at få virksomhederne og deres produkter til at skille sig ud. Flere og flere virksomheder arbejder strategisk med at få et stærkt brand (eller varemærkebevidsthed), de vil huskes i forbrugernes bevidsthed, give virksomhederne en fælles ånd og ikke mindst større markedsandele.

Branding er ikke kun forbeholdt virksomheder. Også byer, nationer, politiske partier, sports- og underholdningsstjerner forsøger at skabe sig et Brand i kampen om alles opmærksomhed.

Branding

Hvad er branding?

Branding er et nyere marketingbegreb. Med Branding forsøger man at skabe en varemærkebevidsthed, der kan karakteriserer en virksomhed og dens produkter. Ordet Branding findes ikke på dansk. Ordet Branding er engelsk og betyder brændemærkning. Det kommer fra det engelske ord brand, som betegner det mærke, som man indbrænder på kvæg med glødende jern. Det har sin oprindelse i USA, hvor man brændemærkede køer, for at de kunne skille sig ud fra flokken, så kunne man se, hvem køerne tilhørte. Branding handler netop om at adskille sig fra flokken. Det er virksomhedens brand – det unikke i virksomhedens profil – der skal ‘brænde’ sig fast i forbrugerens bevidsthed.

Hvad er hensigten med branding?

Branding handler om at skabe en stærk identitet i kampen om kundernes. Hensigten er, at virksomheden kan forbedre sin markedsposition og få en større markedsværdi/andele. Gennem branding kan virksomheden markere en særegen kvalitet eller uniqueness ved sig selv og sine produkter, som gør, at forbrugeren vælger det brandede produkt frem for et andet.

Branding retter sig dog ikke kun til forbrugerne, men også til samarbejdspartnere og virksomhedens ansatte. Branding er et redskab til at ændre holdninger og adfærd hos alle i virksomheden, så de ansatte slutter op om virksomheden, udvikler en korpsånd og føler sig som en del af en sammenhængende helhed. Branding af ansatte betegnes som employee branding og har også til formål at skaffe/fiske de rigtige/bedste medarbejdere til virksomheden.

Brands

Hvad er et brand?

Et brand er en virksomheds særlige profil: en ‘personlighed’, som kan udledes af forbrugernes oplevelser af/om virksomheden. Ordet brand henviser til det varemærke, for eksempel et navn eller et logo, som en virksomhed forsyner sine produkter med, så de skiller sig ud fra lignende produkter. Et varemærke er et navn, et symbol eller andet kendetegn, der anvendes af en udbyder af produkter til at differentiere sig fra andre udbydere.

Et brand er et varemærke, men det er samtidig mere end det. Det er den oplevede merværdi, som en virksomhed står for, og som gør, at forbrugeren foretrækker en virksomhed og dens produkter frem for andre udbydere. Når en forbruger køber et par Nike-løbesko, som koster mere end andre løbesko, skyldes det – ud over brugsværdien af Nike-sko – også at brandet Nike repræsenterer en særlig livsstil og giver forbrugeren en oplevet merværdi. Det samme gør sig gældende, når en kunde køber Coca-Cola i stedet for en billig cola. Selv om blindtests viser, at de mange ikke kan smage forskel på forskellige colamærker, oplever mange, at der er en forskel på Coca-Cola og de billigere varianter. Denne forskel er den merværdi, der adskiller det stærke brand Coca-Cola fra andre colamærker.

Superbrands

Hvad er et superbrand?

Der findes tusindvis af brands, men kun enkelte får status som superbrands. Superbrands har det til fælles, at de har loyale forbrugere, og at de har en markant profil på markedet. Et superbrand tilbyder sine kunder “betydelige følelsesmæssige og/eller psykiske fordele, som forbrugerne – bevidst eller ubevidst – ønsker, genkender og er villige til at betale ekstra for i forhold til konkurrerende produkter”.

Hvordan bliver et brand et superbrand?

Om et brand får status af at være et superbrand, afhænger af:

  • Brandets dominans på markedet
  • Kundernes kendskab til og loyalitet over for brandet
  • Virksomhedens troværdighed
  • Brandets historie og levedygtighed
  • Markedets accept af brandet

Opfyld disse milepæle og du har dig et superbrand – men det tager tid, hvilket specielt afspejles i pkt. 4 – da nye brands ikke har en historie.

Hvad skaber et stærkt brand?

Der findes ikke en opskrift på, hvad der skaber et stærkt brand, men ofte står der en visionær og engageret topledelse bag et superbrand. At opnå succes for et brand er ikke nødvendigvis, at det bliver et superbrand. Der skal spilles på mange strenge, så brandet bliver en naturlig del af forbrugerens hverdag.

En overlegen kvalitet er grundlæggende. Fremragende markedsføring er vital. Vedvarende investeringer i brandets udvikling, herunder salgsfremmende foranstaltninger, er obligatoriske. Men selve magien viser sig ved at få brandet inkorporeret i den følsomme struktur, som kendetegner vor kultur. Det skal ‘føles ind’ som en del af vores hverdag – vores interesser, vores værdier og vores stræben. Superbrands er mere end produkter – de er komplette oplevelser.

Hvilke superbrands er der i verden?

Internationale varemærker opnår status som superbrands. Bag disse varemærker står primært amerikanske, europæiske og asiatiske koncerner. Mange af dem er banker og firmaer, der producerer biler, teknologiske varer, læskedrikke, madvarer og kosmetik. På listen over verdens stærkeste brands finder man blandt andet: Audi, Canon, Coca-Cola, Ford, Gillette, Maggi, MasterCard, Nescafé, Nivea, Oral-B, Ribena, Shell og Siemens.

Hvilke superbrands er der på det danske marked?

I Danmark er der 45 superbrands, der er særlig gode til at brande sig over for andre virksomheder i Danmark. Det er blandt andre British Airways, COWI, Danfoss, Gallup, Novo Nordisk, Microsoft, Miele og Shell.

Sådan kommer du i gang

Disse grundlæggende elementer bør du have styr på i forbindelse med din branding og vejen til at styrke dit brand.

  • Visuel identitet
  • Strategi for de sociale medier
  • Nutidigt website
  • Styrket profilering

Visuel identitet

Hav en stærk visuel identitet.
En visuel identitet er ikke blot et flot logo – det er farver, typografi, ikoner mm.
Sørg for at have styr på dine grafiske virkemidler på alle dine platforme.

Optimér dine farver efter analoge og digitale platforme, brug samme typografi i dine flyers, som på din hjemmeside. Få det samme udtryk i dit billede valg – brug evt. det samme filter til afstemme kontrast og farvemætning.
Bruger du ikoner så brug samme streg – laver du et ikon om, så lav dem alle om. Ensartethed giver et professionelt udtryk.

Sociale medier

Hav en stringent strategi på de sociale medier.
Vær skarp og specifik i dine opslag på sociale medier. Sørg for at dit billedemateriale har et professionelt udtryk. Lav videomateriale, hvor du fortæller om fordele ved dine produkter og giver tips og tricks indenfor dit fagområde.

Du skal også have strategien på plads. Post opslag regelmæssigt og med relevant indhold. Brug en tavle eller Excel ark til at holde styr på hvad der postes og hvornår det postes og evt. hvem der poster det.

Website

Hav et nutidigt website.
Er din hjemme opdateret? Det vil sige er den responsiv? Er der taget højde for brugeroplevelsen (UserExperience)? Er den SEO/Google venlig? osv. osv.

I forhold til din hjemmeside er der mange faktorer der spiller ind med hensyn til om den er uptodate. Et godt sted at starte er om den er responsiv, det vil sige virker den på mobileenheder. Hvis ikke så få det fikset for Google indekserer ikke mobil-u-venlige hjemesider.

Dit indhold skal også være nutidigt – få fjernet udgåede produkter. Fjern gamle opslag/kataloger o.l. eller få dem opdateret.

Profil

Få en styrket profilering.
I dag tænker virksomheder ikke så meget på visioner og missioner. De tænker heller ikke så meget B2B og B2C. De tænker H2H – Human to Human.

Det skal du også! Kommunikér hvad du kan give og tilbyde for at gøre verden til et bedre sted. Tænk på hvordan du kan hjælpe dine kunder.

Start telling – stop selling.

Brug for flere indspark til din Branding er du velkommen til at kontakte mig.