Skip to content Skip to footer
grafarazzo-branding-super-kompetencer-min
Icon

Branding.

Branding med dit DNA
Grafarazzo

Branding.

Branding er din virksomheds unikke profil, der skiller sig ud fra dine konkurrenter over for forbrugerne. Det at arbejde bevidst med branding og dermed sælge en særlig livsstil og ikke kun et produkt begyndte i 1950’erne og de toneangivende var amerikanske brands som Levi’s, Marlboro og Coca Cola.

At arbejde varemærkebevidsthed (branding) har de fleste virksomheder taget til sig i større eller mindre målestok. Hvis du fx sætter et CO2 neutral logo på dit website, så har du et ønske om at brande din virksomhed, som miljøbevidst.

Brands er i dag ikke kun produkter. De sociale medier har åbnet op for at vi alle kan være brands, vi kan alle vi vores profiler “markedsføre” os som det er eller det vi gerne vil fremstå som. Så i princippet er branding kommet i alt og det har byer, nationer, politikker og stjerner fundet ud af og de benytter sig meget af disse branding kanaler.

Brand til superbrand.

Hvad er branding?

Branding er det, at skabe varemærkebevidsthed for en person, en virksomhed eller et produkt. Branding kommer fra engelsk og betyder brændemærkning, som man kender det fra kvæg. Hvor ranchejeren “mærker” sit kvæg med sit bomærke i glødende jern. Det mærkede kvæg skiller sig ud fra det andet mærkede kvæg fra nabo ranchen. Her er udtrykket fra at skille sig ud, at brænde sig fast i kundens / modtagerens bevidsthed.

Hvorfor branding?

Det handler om positionering. Branding er at skabe en stærk varemærkeindintitet i din branche. Branding går ikke kun udad til modtagerne, den peger også indad mod partnere og ansatte. De ansatte skal støtte op om brandet og være ambassedører.

Hvad er et brand?

Det er virksomhedens særlige profil, den oplevelse forbrugeren har af virksomheden. Ordet “brand” henviser til det navn eller logo, som virksomheden er eller forsyner sine produkter med, så de skiller sig ud fra lignende. Det er en differentiering fra de øvrige konkurrenter.

Et godt brand har den merværdi, som en virksomhed eller et produkt, står for. Merværdie er den mekanisme der får kunden til at foretrække et produkt frem for et andet.

Hvad er et superbrand?

Der findes tusindevis af brands, men kun enkelte bliver tl superbrands. Superbrands er brands der har loyale forbrugere og en markant profil på deres marked. Det er brands der giver sine kunder “betydelige følelsesmæssige og/eller psykiske fordele, som forbrugerne – bevidst eller ubevidst – ønsker, genkender og er villige til at betale ekstra for i forhold til konkurrerende produkter”.

Taler vi B2B så findes der også superbrands. Det er rands der har ”det bedste omdømme inden for sit felt. Det tilbyder kunderne betydelige følelsesmæssige og materielle fordele i forhold til konkurrenterne. Det er netop det, som kunderne bevidst eller ubevidst ønsker, anerkender og føler sig trygge ved at investere i“.

At blive et superbrand kræver ofte mange år og en stor skare af ambassadører.

Hvad er et stærkt brand?

Der er ingen opskrift på, hvad der skaber et stærkt brand. Men det kræver vedholdenhed og engagement. Det kræver en stræk grafisk genkendelig profil med en ensartet Tone of Voice. Der skal løbende investeres i brandet, det skal være de rigtige steder, fremstå troværdig og professionel. Det gælder om at få inkorporeret et kendetegn, der bliver en del af vores hverdag i vores interesser og værdier.

Brandet skal blive en komplet oplevelse for at blive top of mind hos dine kunder. Grafarazzo kan hjælpe med at visualisere dit brand, inkorporere det ved hjælp af koncepter og kampagner. Grafarazzo vil hjælpe din virksomhed i mål med dit brand. Dette gøres med en tilrettelagt strategi, der passer til dit segment.

Se eksempler på branding her

Luk
Hop til top