Hvad er en brand-nasser? 

Det er et andet brand som lukrerer på et eksisterende godt soliditeret brand. Brand-nasserne er som regel “yngre” end dem de nasser på. De har også en tendens til at være billigere og af dårligere kvalitet. 

Hvorfor gør de det? 

En brand-nasser har kun et formål og det er at blive forvekslet med “the real deal”. Brand-nassere ønsker at blive forvekslet med de gode brands – de påtager sig værdi de ikke har/ejer. En værdi som de rigtige brands har været mange årtier om at opbygge. 

Hvad gør en brand-nasser typisk? 

De efteraber som regel det grafiske udtryk på et logo, en emballage, en visuel identitet eller på et produkt. Det er vigtigt at vi her skelner mellem kopi og noget som bare ligger tæt op af noget eksisterende. Kopi vil typisk være et produkt man har efterlignet og givet det et falsk logo, som vi fx kender det fra Gucci tasker man finder på ferier i Tyrkiet. Det er selvfølgelig ulovligt. 

Brand-nassere gør ikke noget ulovligt – umiddelbart – men for at vide dette kræver det nok en større juridisk gennemgang af et brand og dets patenter. Men umiddelbart gør de intet ulovligt. Man kan på markedet finde billige cola’er som er røde som Coca Cola og har swush der minder om, men alligevel ikke helt er som “The real thing”. Det er et typisk eksempel på en brand-nasser. Du har travlt snupper en cola, betaler og derhjemme opdager du, at det ikke var Coca Cola, men et billigere alternativ, som lignende det rigtige i farten. 

Skoda – et skrækkeligt eksempel 

Her ville Volvo måske ønske at de havde patent på placering og mellemrum på deres logo! Men Volvo har altid som brand været en af de gode drenge, hvem husker ikke deres 3 punkts sele som de frigav – for hvem kan kræve patent på folks sikkerhed! En noble gestus, som man mener har reddet over 1 million menneskeliv. Volvo har sikkert lært af dette i senere sammenhænge. Men tilsyneladende ikke omkring deres brand, som Skoda nu nasser på. På billederne herunder kan man tydeligt se hvad Skoda vil med deres nye identitet på bilernes bagsmæk. Det skrives som Volvo, det placeres som Volvo, men husk og kig efter: Det er ikke Volvo! 

Jeg forstår jo godt Skoda, når man i mange år – bare har været et logo, der lignede en diller med vinger og vil lave biler som ligner VW (de er muligvis ejet af dem) og sælge dem til familier der stoler på Volvo. Så er det et nemt trick at gøre som dem, men … det vil tage mange mange år at opnå Volvos brand appeal.

Der er med 100% sikkerhed mange andre eksempler derude, så pas på brand-nasserne. De er i alle brancher og måske er de i gang med at nasse på dit brand.

Herunder kan du se nogle af de almindelige eksempler som vi ser hverdag i supermarkedet. 

grafarazzo-brand-nasser-3
grafarazzo-brand-nasser-4
grafarazzo-brand-nasser-5

Her ser du en af – efter min mening – denne tids største brand-nassere. Skoda’s måde at lukrere på Volvo’s brand.