Hvad betyder de forskellige begreber på de sociale medier? 

Er du tit i tvivl når du ser/hører nogle termer fra de sociale medier, så er denne gennemgang måske løsningen. 

Annoncering 

Der er når betaler for et post (opslag) på de sociale medier. Man kan også lave annoncering på eksisterende opslag. 

Awareness 

Kendskab for dit brand eller virksomhed. Annoncering og relevant content (indhold) er med til at hæve awareness. 

Boost 

Den nemme/hurtige vej til på Facebook at annoncerer. Dette kan altid gøres vha. “Boost” knappen, men vær opmærksom på at der er færre parametre at målrette din annoncering på fremfor en udvalgt målgruppe. 

Content 

Indhold i dit post. Her tales der tit om at dit content skal tilegne værdi for læseren. Her er der tit benyttet storytelling og indholdet giver ikke indtryk af at skulle lukke et salg. 

Copywriting 

Indhold ligesom content, men primært efter devisen less is more. Her kommer man hurtigt frem til pointen. 

CPA 

CPA er Cost Per Action. Det henviser til den pris, du betaler for, at brugeren foretager en handling. Det kan være et køb eller en tilmelding. Dette gælder også likes og kommentarer. Med dette har du et billede af hvad det i gennemsnit koster at brugeren udfører en handling. 

CPC 

CPC er Cost Per ClickDet henviser til den pris du som annoncør betaler for at brugeren klikker på din annonce. Dette kan være link, billedet, en kommentar eller en knap der er tilknyttet annoncen. 

CPL 

CPL er Cost Per LeadDet er prisen for hvergang dit firma eller brand får en kunde. 

CPM 

CPM er Cost per 1000 impressionsAltså prisen for visninger pr. 1000 brugere. 

CTA 

CTA er Call To Action. Det er når man motivere brugeren til at udføre en handling. Dette kan være et link eller signup (tilmelding)  til nyhedsbrev. Andre CTA-knapper kan være “Se mere” eller “Køb” på en annonce. 

CTR 

CTR er  Click Through Rate. Dette er hvor mange klik dit link i din annonce har genereret. Det er hvor mange af dem der har set dit link der har klikket på det. 

Dark Posts 

Er et post (indlæg), du annoncerer, men som ikke figurerer på din virksomhedsprofils tidslinje. På den måde sikre, at det kun ses af den målgruppe, du har segmenteret efter, hvis vi ser bort fra den organiske spredning, du som annoncør ikke kan styre på Facebook. Dette kan være et emne der kun egne sig til bestemte følgere. 

Eksponeringer/visninger 

Det antal gange din annonce er blevet vist. Husk at nogle måske vil se din annonce mere end 1 gang, og det tæller også med. 

Emoji 

Nogle kalder dem også smileys, men emojis kan være mange ting, f.eks. ikoner, symboler, objekter osv. De bruges typisk til at forstærke dit budskab. Det er meget almindeligt, at virksomheder også bruger emojis i dag. Man skal bare huske at vælge dem, der er relevante ellers går tabt. 

Engagement 

Engagement er det antal gange brugeren har interageret med dit indhold. Dette gælder både likes, kommentarer, delinger og klik på opslaget. Desuden tæller video også hvis den når at vise 3 sekunder. 

Dette kan dog udregnes på flere forskellige måder. Dette er fx rækkevidde, daglig engagement på siden eller engagement på postniveau. Dette afhænger igen af hvilke typer post du laver og hvilken side du har. Mange benytter sig af udregningen på postniveau: Total engagements on a post / Total followers * 100 

Facebook Business Manager 

Dette er platformen hvor du kan administrere din Facebookside og dine Facebook-annoncer. Her opretter du en eller flere annoncekonti der varetager dine kampagner og målgrupper. Her er der også mulighed for at oprette annoncer til Instagram.  

Facebook Gruppe 

Disse oprettes typisk med et emne eller tema. Dette er typisk en gruppe af forskellige medlemmer der har samme interesse. 

Facebook Pixel 

Dette er en kode som implementeres på din hjemmeside, den gør det muligt for Facebook at matche besøgende med Facebook-profiler. Med dette er muligt at tracke bestemte handlinger på din hjemmesid. Fx besøgt kontaktside, besøgt kampagneside, købt produkt eller lignende. Dette kan fx. bruges til at målrette nye annoncer til dem, som allerede kender til din hjemmeside eller kampagnen. 

Fanpage 

Fanpage er en virksomhedsside på Facebook. Modsat en privat profil, hvor man skal blive venner, kan brugerne vælge at blive fan eller følger, så de kan følge med i dit indhold og støtte op om dette med dig. 

Hashtag 

Havelågen eller #-tegnet bruges til at kategorisere fx #dr som bruges i forbindelse med Danmarks radio. De bruges typisk som søgefunktion og for at blive fundet på platformene, men kan også bruges som ekstra information eller underbudskaber. Det er mest udbredt på Instagram og Twitter, men fungerer også på Facebook. De mest anvendte hashtags i Danmark er på engelsk. 

Konverteringer 

Disse bruges til at måle, hvor mange tilfælde du har af en bestemt handling på din hjemmeside. Fx tilmelding af nyhedsbrev, køb eller tryk på kontakt-knappen. 

KPI 

KPI er Key Performance Indicators. Det er de mål, virksomheden har, som man gerne vil nå med de sociale medier. Dette er med til at sikre, at du har nogle mål, som kan bedømmeom din virksomhed er en succes på sociale medier. 

Kreatørstudie 

Facebooks platform, hvor det er muligt for dig at planlægge opslag til Facebook og Instagram.  

Organisk  

Dette dækker over hændelser, rækkevidde eller visninger, man opnår på et post eller en story uden at bruge annoncering. Det er den rækkevidde eller den interaktion, du opnår uden at have betalt for det. 

Paid, Owned & Earned Media 

Paid Media er de platforme, du betaler for at være tilgængelig på, som fx Facebook-annoncer eller Google AdsOwned Media er de medier, du ejer fx din hjemmeside og dine sociale media-sider. Earned Media er den omtale, du har fået, ved at andre har kontaktet din virksomhed eller delt dit indhold, uden at du har opfordret til det.  

Reach 

Reach er rækkevidden af dit opslag. Det vil sige det antal personer du er nået ud til med det pågældende budskab. 

Retargeting 

Dette er typisk brugeresom du vil annoncere mod efter de har besøgt din hjemmeside. Det kan være hovedsiden eller en bestemt kampagneside. 

ROI 

ROI er Return On Investment. Kort fortalt har din investering betalt sig. ROI udregnes med (fortjeneste – investering) / investering * 100  

SEO 

SEO er Search Engine Optimization eller på dansk søgeoptimeringDin hjemmeside er optimeret efter de forhold, som søgemaskiner kigger på. SEO er med til at sikre, at du bliver set i Google. 

Story 

Opslaghvor indholdet kun er tilgængeligt i 24 timer. Kører i et separat feeddet kendes fra Snapchat, Instagram og Facebook. Brugerne kan også interagere med dine stories ved at like dem, sende beskeder eller dele stories til andre. Bruges især på Instagram, men er også steget I popularitet på Facebook, hvor du med dine stories bl.a. kan få fat i dem, der følger dit indhold tæt og derfor når at se dit indhold inden for den begrænsede tidsperiode. Det er muligt at annoncere i stories via Facebook Business Manager, så du kan nå endnu længere ud med dit indhold. 

Timeline 

Dette er din tidslinje på din Facebookside og man kan se, hvad der er sket gennem tiden. Det er dog muligt at redigerer i din timeline hvis noget bør fjernes. 

Trafik 

Dette er, hvor mange hjemmesidebesøg, der er opnået via en kampagne eller annonce. Trafikken kan opgøres i totalt antal og ligeledes unikke besøg. Førstnævnte vil typisk være størst, da nogle måske klikker sig ind på hjemmesiden flere gange. 

UGC 

UGC er User Generated Content. Det er fx video, billeder, lyd eller blogindlæg lavet af brugerne. Den allerbedste marketing kommer direkte fra brugerne, og vil typisk have positiv indflydelse på dit brand og salgstal.