10 hints til din markedsføring?

1. Brug penge på markedsføring

Netop dette, at man skal have penge op af lommen for at tjene penge, er totalt undervurderet i mindre virksomheder. For hvad nu, hvis det ikke kan betale sig?! Risiko hænger ofte sammen med afkast. Derfor står du som iværksætter med et dilemma: Tror du på, at dit produkt kan bære marketingomkostninger, eller vil du hellere produktudvikle dig ihjel i den tro, at kunderne selv finder vej? Det er kun dig, der kan vurdere, hvad en kunde må koste, og hvordan du skal prioritere dine ressourcer. Men én ting er sikker: Du skal i de fleste tilfælde have penge op af lommen, hvis du skal have succes.

God marketing bidrager i øvrigt på længere sigt til et bedre produkt, for hvis din marketing virker, får du flere kunder og dermed flere penge at produktudvikle for. Marketing og produktudvikling hænger unægtelig sammen.

Markedsføring virker, hvis den udføres korrekt, og du vælger at budgettere penge til dette.

2. DATA hjælper med at sammensætte din marketing

Data skal understøtte dine marketingtiltag.

Nye analyseværktøjer gør det, nu muligt at tage beslutninger ud fra data-punkter i stedet for gætterier om, hvorvidt ting virker og kan betale sig.

Oplagte punkter, du kan måle på:

1. Konverteringsrate fra besøg til signup til betalende.

2. Hvad koster en kunde?

3. Hvilke platforme er dine kunder på?

Brug data og internettet til at finde netop de kanaler, hvor du kan ”købe” mest kundeværdi for dine marketingkroner.

3. Kreativitet en unik ressource

Kreativitet må ikke undertrykkes og rækker længere end blot til design. Den kommer også til udtryk i ens brand, kommunikation og problemløsningsmetoder, så man kan skille sig ud fra mængden.

Dertil skal man være opmærksom på, at design og kreativitet er mange ting.

1. Det grafiske og visuelle.

2. Passer tekst, budskab sammen med det visuelle.

3. Hvordan din kommunikation kan udtrykkes på forskellige platforme – både analoge og digetale.

Tænk kreativitet ind i din virksomhed, også selvom dit kerneprodukt måske er lige så kedeligt som regnskab.

4. Dit team skal være lignet med marketing

Du og dit reklamebureau skal være en central del af effektiv markedsføring.

Du og dine medarbejdere skal have en helhedsforståelse for virksomheden, således at marketing, produkt, service og kommunikation går op i en højere enhed.

De mennesker og de menneskelige ressourcer, du får ind i din virksomhed, kommer til at afgøre, om du får succes.

5. Input fra dine kunder/segmenter

I kraft af bl.a. de sociale medier, er verden blevet mere transparent.

Som virksomhed er det blevet lettere at få inputs fra brugere, ligesom diverse anbefalingssider (som fx Trustpilot) også har fået en vigtig stemme.

Det kræver, at du lytter til dine brugere og tager dem alvorligt. Dermed ikke sagt, at den enkelte bruger skal styre udviklingen af dit produkt, for det viser sig oftest, at du som ejer af virksomheden har et bedre overblik over, hvordan de forskellige udviklingsopgaver bør prioriteres. Bemærk derfor også, at du skal tiltrække de rigtige kunder, så du ikke får fejlagtige inputs fra brugere, som ikke befinder sig i din kernemålgruppe.

Du skal have en klar strategi for og definition af, hvem du gerne vil have som kunder.

6. Kortlæg marketings kanaler

Det er ikke alle virksomheder, der har råd til tv-reklamer.

Derfor er det nødvendigt, at kortlægge andre marketingkanaler i forhold til din branche og din målgruppe.

Læg vægt på stærk content-marketing, foruden generel SEO og AdWords.

Gør dig nogle overvejelser over, hvad der passer til din virksomhed, og hvilke muligheder der giver mening for dit setup.

Du skal udvælge en stribe marketingkanaler, hvorigennem du kan opsnappe nye kunder.

7. Opbyg en stærk forretningsmodel

En væsentlig faktor, i en marketingstrategi er ens forretningsmodel.

Hvis du opbygger den rigtigt, kan den finansiere din markedsføring.

Det må afhænge af en konkret vurdering, hvad der egner sig bedst til din virksomhed.

Uanset hvad, gælder der dog den hovedregel, at du skal mersælge til dine kunder, for at vækste.

Du skal tænke værdi vs. pris – hvad kan du give brugerne, som overstiger den pris, de skal betale, og som samlet set øger din omsætning og profit.

8. Gør det nemt at anbefale dig og din virksomhed/produkter

Det skal være let for eksisterende kunder at henvise nye kunder.

Anbefalinger er en afgørende faktor for organisk vækst.

Eksisterende brugere skal let kunne signe up og anbefale virksomheden/produktet i deres netværk.

Sæt fokus på tilfredsheden blandt dine kunder og sørg for, at de henviser nye kunder til din virksomhed.

9. Investér i landigpage, webpage så de fungerer optimalt

Produktet er én ting, en god webside og signup proces er andre.

Der skal være et ideelt og gnidningsfrit kundeflow, som kan følges op af et skræddersyet mailflow. På den måde varetager du den trafik og de tilmeldinger, som kommer ind i virksomheden, i stedet for blot at tro, at alt er godt, så længe du får et signup.

10. Investér i positivt omdømme og netværk

Betalt markedsføring kan skam ikke stå alene – du skal selvfølgelig også benytte dit positive omdømme, til at få dine kunder til at anbefale dit produkt, ligesom du med fordel kan opbygge et stærkt netværk.

Rådet til dig er derfor, at følge mine ti bud så godt som du kan.

Og husk så på, at hvis du gerne vil vækste din virksomhed, så betragt penge som et boost. Du skal selv vurdere, hvor mange penge du skal bruge på produktudvikling, og hvor mange du skal bruge på markedsføring. Du vil hurtigt finde ud af, at hvis du lægger alle dine æg i én kurv – altså produktudvikling – kommer din vækst ikke af sig selv.

Når man taler om virksomheder, så handler det om, at levere et godt produkt.

Mere præcist vil det sige, at det handler om at levere et produkt, som passer til din målgruppe.

Opsamling i tre korte pointers:

1. Markedet er gennemsigtigt, så et godt produkt er nødvendigt for at være med i brugerens overvejelser (permission to play).

2. Data gør dit marked gennemsigtigt. Vær derfor omhyggelig med dine data, og brug dem til at kortlægge, hvad en kunde må koste, og hvor du skaffer dem.

3. Marketing koster. Du skal bare finde ud af, hvad der bedst kan betale sig for din virksomhed.

Så marketing har ikke tabt sin ”mojo”, og produktet er ikke konge uden marketing.

Markedsføring er og bliver vigtig, uanset om det hedder tv-reklamer, AdWords, SEO, Facebook eller noget femte.

Det er naivt at tro, at produktet bærer sig selv hele vejen til succes. Det er selvfølgelig dejligt at høre, at man kan få succes uden at investere penge i markedsføring, men det er en farlig vej at tage.